Behandlingssekreterare till SiS LVM-hem Lunden

Arbetsbeskrivning

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som bedriver vård, utredning och behandling av ungdomar med allvarliga sociala problem samt vuxna med missbruk. Vården bedrivs vid särskilda ungdomshem och LVM-hem över hela landet.
Huvudkontoret ligger centralt på Lindhagensgatan, Hornsberg i Stockholm.
SiS LVM-hem Lunden har totalt 48 platser varv 36 låsbara. SiS LVM-hem Lunden består av fyra avdelningar, varav tre är belägna i Lund och den fjärde i Höör.
Avdelning Rinnebäck är en sluten enhet specialiserad på vård av kvinnor från 18 år med ett komplext missbruk i kombination med annan psykiatrisk problematik - samsjuklighet.
Rinnebäck har 12 platser varav 2 av dessa är avsedda för särskilt vårdkrävande kvinnor med missbruksproblem och ett utagerande beteendemönster.
Avdelning Höje erbjuder en verksamhet som liknar den på Rinnebäck men som erbjuder ett större utbud av aktiviteter i öppnare former. Höje kan ses som en avdelning för klienter som är ett steg närmare vård i öppnare former.
Avdelning Hill är en sluten enhet specialiserad på vård av män från 18 år med ett komplext missbruk i kombination med annan psykiatrisk problematik - samsjuklighet. Avdelningen har 10 platser.
Avdelning Karlsvik vårdar män med missbruksproblem från 18 år ofta i kombination med psykiskt ohälsa. Avdelningen har 20 platser, varav 8 låsbara. Karlsvik är beläget i Höör.

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att vara den som leder och samordnar behandlingsinsatserna och upprättar behandlingsplaner för alla klienter på avdelningen. Du arbetar i team tillsammans med övrig behandlings- och sjukvårdspersonal vid enheten. Du arbetar även i nära samarbete med socialtjänster samt övrigt nätverk. Din roll består i att på MI-förenligt sätt arbeta för att alla klienter får en, för dem, så gynnsam vårdplanering som möjligt såväl under LVM-tiden som efter.

KVALIFIKATIONER
Socionom eller examinerad beteendevetare med minst 210 hp samt erfarenhet av behandlingsarbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och förmåga att samarbeta och samverka och att på ett MI förenligt sätt skapa goda och konstruktiva arbetsallianser med såväl klienter, kollegor och externa samarbetsparners. Du behöver ha ett genuint intresse för och vara bra på att arbeta självständigt men i nära samarbete med många andra. Det är också av stor vikt att du är väl medveten om hur din egen person och roll påverkar arbetet och att du kan arbeta processinriktat för att uppnå goda resultat vad gäller samarbete och kommunikation.

Du ska ha en välutvecklad analytisk förmåga och vana vid att inta ett "helikopterperspektiv". Då verksamheten är av akut karaktär behöver du vara bekväm med att hela tiden göra omprioriteringar och snabbt kunna växla tempo och riktning. Samtidigt ställs höga krav på att du kan arbeta strukturerat och systematiskt för att säkerställa att kvalítén i varje klientärende håller samma höga kvalitét. Önskvärt är intresse för organisationsutveckling och förändrings- och kvalitétssäkringsarbete.

Du behöver även ha:
God insyn i, och gedigen erfarenhet av arbete inom LVM-vården samt god kännedom om dess riktlinjer och rådande lagstiftning.
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Hög arbetskapacitet, flexibilitet och stresstålighet.
Vara väl förankrad i och bekväm med MI som förhållningssätt.
Väl utvecklat och förankrat empatiskt och respektfullt förhållningssätt.

Körkort är önskvärt.
Vi begär alltid utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastnings- och misstankeregister.



ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Avd förest avd Rinnebäck/Höje Hill Petter Jarnlo
010-453 3053
Bitr avdelningsföreståndare Linn Dahlén Ölander
010-453 3182
Bitr avd föreståndare, avdelning Rinnebäck/Höje Lina Schartau
010-453 3023
Tf bitr avdelningsföreståndare för nattpersonal Laura Madsen
010-453 3056
Tf avdelningsföreståndare, avd Karlsvik Amelie Ayre
010-453 3104
Biträdande institutionschef Mats Jonsson
010-453 3002
Institutionschef Rickard Amylon
010-453 3001
Personalhandläggare Catharina Eng
010-453 3012
Tf bitr avdelningsföreståndare Alexandra Jangsell
010-453 7738
Institutionsansvarig sjuksköterska Charlotta Sörman
Mobil 0706-77 91 66

Sammanfattning

Besöksadress

22270 Lund
None

Postadress

S:t Lars väg, Byggnad 91
Lund, 22270

Liknande jobb


Barnsekreterare sökes till Västra Götalands län!

Barnsekreterare sökes till Västra Götalands län!

19 september 2024

Behandlare till Ungdomsteamet

Behandlare till Ungdomsteamet

19 september 2024