Behörighetsadministratör

Arbetsbeskrivning

Som Behörighetsadministratör på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att vara med och bidra till framtidens infrastruktur.


Behörighetsadministratör

Arbetsuppgifter

Behörighetshantering (access management) syftar till att tillhandahålla, begränsa eller förhindra åtkomst för användare till befintliga IT-tjänster enligt Trafikverkets policy och riktlinjer, samt att säkerställa sekretess, tillgänglighet och integritet till verksamhetens IT-tjänster, data och andra tillgångar.
Trafikverket har en stor och komplex IT-miljö med flera domäner. Den konto- och behörighetshantering som inte är automatiserad via behörighetsadministrativa system tar våra behörighetsadministratörer hand om. Gruppen, som idag består av åtta medarbetare i Göteborg, har även ansvar för att managera exchangeobjekt. Arbetet utförs både via olika systemstöd och script samt direkt i 'Active Directory Users & Computers' och 'Exchange Control Panel' - allt enligt standardiserade metoder och rutiner.
Behörighetsadministration är en second-line funktion inom Trafikverkets Användarstöd IT. Via ett ärendehanteringssystem tilldelas gruppen ärenden som omfattar både beställningar och felsökningar, samt att ge användarsupport till Trafikverkets medarbetare. Du hanterar, bevakar och följer upp tilldelade ärenden samt löpande återkopplar till användare och beställare. I arbetet ingår att skriva Wickyartiklar och användarhandledningar inom gruppens sakområde.
Gruppen är ofta representerad i olika projekt inom teknikområde Identitet - du kan komma att delta i ett eller flera sådana projekt.

Övrig information

Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Intervjuerna är preliminärt planerade att hållas via Skype den 7-9 juni.
Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan den finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.

Kvalifikationer

Vem är du?
Du gillar att arbeta som en del i ett team där du som person behöver vara analytisk och initiativtagande. Du är självgående och strukturerad, och trivs med att hantera uppgifter utifrån fastställda arbetsssätt och rutiner. Du kommunicerar dagligen både skriftligt och muntligt med Trafikverkets användare varför du behöver ha god kommunikativ förmåga och är pedagogisk för att kunna ge en god service. Arbetet ställer krav på att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker dig som har:
eftergymnasial utbildning inom IT eller motsvarande utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdiga
ett par års aktuell erfarenhet av att ha arbetat med behörighetsadministration och IT-support i andra och/eller tredje linjens support, på ett större företag eller myndighet
ett par års aktuell erfarenhet av konto och behörighetshantering i Active Directory
har goda kunskaper i svenska i tal och skrift
har god läsförståelse på engelska

Det är meriterande om du har erfarenhet av:
objekthantering i MS Exchange
arbete enligt ITILs ramverk
användning av PowerShell script.


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. 
Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring där vi försöker ta vara på digitaliseringens möjligheter till fullo. Digitaliseringen ställer allt större krav och vi vill därför anpassa oss vad gäller kompetens, arbetssätt och organisation i takt med utvecklingen. Vi har ett helhetsansvar för IT och telekom, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om - precis som Sveriges transportsystem.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
#LI-Hybrid

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trafikverket
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 maj 2022
  • Ansök senast: 24 maj 2022

Besöksadress

Röda vägen 1
None

Postadress

Röda vägen 1
BORLÄNGE, 78189

Liknande jobb


M365 + Azure specialist till IT-enheten | Tiohundra

M365 + Azure specialist till IT-enheten | Tiohundra

20 november 2024

IT-klientspecialist IT-enheten | Tiohundra

IT-klientspecialist IT-enheten | Tiohundra

20 november 2024

20 november 2024

20 november 2024