OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv. Vi är en viktig samhällsaktör som bidrar till våra medborgares trygghet. Om olyckan ändå sker är vi där och gör allt vi kan.
Räddningstjänsten Syd ger dig möjlighet att utvecklas som människa och växa i din professionella roll. Vi är en ansvarstagande arbetsgivare som ständigt arbetar för att vara en inkluderande organisation. Hos oss arbetar du nära kollegor med mycket kunskap och erfarenheter som du både kommer att stödja och få stöd av. Du får verka i en god arbetsmiljö med bra möjlighet att påverka balansen mellan arbetsliv och fritid. Du har tillgång till gym på alla våra arbetsplatser, möjlighet till nyttjande av friskvård på arbetstid, föräldrapenningtillägg vid föräldraledighet, möjlighet till fler lediga dagar genom semesterväxling med mera.
HR- och bemanning arbetar med att stödja verksamheten för att medverka till en effektiv och kvalitetssäker räddningstjänst. HR- och bemanning arbetar med operativa och strategiska frågor gentemot distrikt och enheter inom Räddningstjänsten Syd. Gruppen består av en HR-chef, tre HR-konsulter och en löneadministratör. Vi behöver nu dig för att förstärka upp kompetensen inom bemanning och lön.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som bemannings- och lönekonsult arbetar du främst med bemanningsplanering i Medvind och löpande löneadministration i HR-plus 8 tillsammans med vår löneadministratör. Du har ett omväxlande arbete och många kontaktytor i organisationen. Du är det dagliga stödet till våra första linjens chefer och vägleder dem i bemannings- och lönefrågor både via personlig kontakt och HR-support. Du är ansvarig för systemadministrationen i Medvind. Utöver det ingår löpande uppföljning och analys av bemanningen, framtagande av statistik och andra underlag, utbilda användare i systemet, säkerställa att lagar och avtal efterlevs och då främst arbetstidslagen. Tillsammans med bemanningsgruppen bestående av första linjens chefer ansvarar du för planeringen av verksamhetsaktiviteter.
KVALIFIKATIONER
Vi ser gärna att du har minst eftergymnasial utbildning inom områden relevanta för tjänsten, samt minst fem års dokumenterad erfarenhet inom lön och bemanning helst i en dygnet runt verksamhet. Du behöver ha erfarenhet av arbete och tillämpning av centrala kollektivavtal och lagstiftning som reglerar arbetstid och arbetstidsvillkor. Du är väl bevandrad i systemadministration av bemannings- och/eller lönesystem. Det är meriterande med erfarenhet inom offentlig verksamhet.
För oss är det viktigt att ha kul på arbetsplatsen och söker därför dig som är öppen och kan bjuda på dig själv. Som person är du strukturerad, analytisk och problemlösningsorienterad. Du trivs med att hjälpa andra och dela med dig av den kunskap som du har. Du har också lätt för att ställa om till nya oförutsedda situationer. Du behöver ha en god kommunikativ förmåga och kunna uttrycka dig väl i svenska, både skriftligt och muntligt.
ÖVRIGT
Observera att vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Vi tillämpar löpande urval under ansökningsperioden. Under v 28-31 kan frågor om tjänsten endast besvaras via mail. Urvalsintervjuer är planerade att genomföras 17/8 och 19/8.