Bemanningsansvarig

Bemanningsansvarig

Arbetsbeskrivning

Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till en attraktiv arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.




Arbetsplatsen
I Trelleborgs kommun tänker vi nytt och gör det utifrån dem vi är till för, våra kommuninvånare.

Vi arbetar med ständig kunskapshöjning och fokuserar på att förverkliga kommunens övergripande mål om en långsiktigt hållbar tillväxt.

Inom kommunledningsförvaltningen och sektion HR söker vi nu bemanningsansvarig för verksamhetsnära stöd till kommunens förvaltningar och verksamheter. 

Vi är ett team av medarbetare inom HR som växlar mellan operativt och strategiskt HR-arbete under ledning av enhetschef för Styrning och Uppföljning. HR-konsulter och bemanningsansvariga utgör en stor bredd av olika kompetenser och erfarenheter.

Tycker du om att erbjuda ett professionellt verksamhetsnära stöd inom HR och central bemanning, är självgående, söker ett utmanande och utvecklande arbete? Då är detta arbetsplatsen för dig!

Tjänsten är ett vikariat från hösten 2022 till oktober 2023, med ev. möjlighet till förlängning.

Arbetsuppgifter
HR har en kommunövergripande roll i arbetsgivarfrågor. Vårt uppdrag är att leverera kvalitativt HR-stöd till kommunala verksamheter.  Arbetsrollen innebär stöd i löpande rekrytering av korttidsvikarier samt tillhörande personaladministration.

Idag erbjuds ett centralt stöd i ovan till i huvudsak social- och bildningsförvaltning. Ett utvecklingsarbete pågår för att även stödja de övriga förvaltningarna på sikt. Under hösten och våren pågår arbete med att förbereda för byte av vikariehanteringssystem innan sommaren 2023, från dagens Vikariebanken till Heroma.

Rollens arbetsuppgifter är bland annat: 

- Rekryteringsstöd vid korttidsvikarier samt tillhörande personaladministration
- Bevaka och hantera av funktionsmail
- Övrig bevakning och viss administration i aktuella system: vikariehanteringssystem, samt HR-/lönesystemet Heroma
- Stödja chefer kring lönesättning utifrån rådande avtal, stödja att anställningsinformation upprättas korrekt och i tid inför lönebearbetning
- Bevaka LAS-administration, stöd och uppföljning till chefer 
- Service och stöd till vikarier gällande uppdateringar av profil och information om LAS-dagar
- Bevaka exporten av lönefiler, attester och anmäla frånvaro till sektion lön
- Service och stöd kring statistik
- Hantera och kommunicera med flertalet kontakt- och samarbetsytor, huvudsakligen verksamheternas beställare/chefer; arbetssökande, befintliga korttidsvikarier och internt inom HR-funktionen. 

Dagen och morgondagens korttidsvikarier är många gånger även framtidens medarbetare. Med utgångspunkt i modellen ARUBA (attrahera, rekrytera, utveckla, behålla och avveckla) har du en även en central roll i att bidra i det strategiska perspektivet i arbetsgivarens ansvar för kompetensförsörjningen. Utifrån verksamheternas behov och tillsammans med övriga HR-funktionen driver du bemannings- och kompetensförsörjningsfrågorna framåt för att möta morgondagens och framtidens utmaningar.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning relevant för arbetsrollen, exempelvis personalvetarprogrammet, personalekonomi, administration eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har flerårig yrkeserfarenhet av brett och kvalificerat arbete inom bemanning och rekrytering, god digital mognad och datorvana.

För att lyckas i uppdraget är det nödvändigt att du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Meriterande är:  

- Erfarenhet av att arbeta i flertalet bemanningssystem samt agera systemadministratör
- Erfarenhet av att förbereda och implementera nytt system och stödja användare
- Erfarenhet av operativt och strategiskt chefstöd inom HRs huvudområden; rekrytering och kompetensförsörjning, arbetstidslagen och arbetsrätt

För att vara lyckas i rollen förväntar vi oss att du har ett professionellt förhållningssätt med hög integritet. Du har gott omdöme, kommunicerar väl på ett sakligt och förtroendeingivande sätt samt kan anpassa din kommunikation beroende på målgruppen.  Du har ett arbetssätt präglat av service och noggrannhet och du tycker om att samarbeta och skapa lösningar som stödjer helheten. Du har god förmåga att sätta dig in i olika tekniska system. Du är duktig på att planera och prioritera arbetsuppgifter och du har lätt för att förhålla dig till förändrade omständigheter. Vi förutsätter att du har en god förmåga att arbeta självständigt, effektivt och i att kunna ta egna initiativ samtidigt som du är mån om att förankra och samarbeta då det behövs. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Trelleborgs kommun främjar mångfald, en jämn könsfördelning och en god åldersspridning i skilda typer av arbeten. Välkommen med din ansökan!  

Arbetstid/varaktighet
100%, heltid - vikariat till och med oktober 2023, med ev. möjlighet till förlängning

Tillträde
Snarast, enligt överenskommelse. 

Kontaktperson
För frågor ang. tjänstens innehåll: Anita Bosevska, Enhetschef Styrning och Uppföljning, telefon 0410-73 33 36

För frågor ang. rekryteringsprocessen: Linda Dahlgren, HR-konsult, telefon 0410-73 41 64.

Fackliga kontakter: http://www.trelleborg.se/facket

Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sista ansökningsdag
Sista ansökningsdag är 2022-10-09 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. 

Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!

Kontaktpersoner på detta företaget

Mikael Jung
0734-42 25 35
Magnus Dahlberg
0410-73 31 63
Ingela Ellerstedt
0410-733142

Sammanfattning

Besöksadress

Algatan 13
None

Postadress

Algatan 13
Trelleborg, 23183

Liknande jobb


Pension Specialist

Pension Specialist

27 december 2024

27 december 2024

HR Partner

HR Partner

24 december 2024