OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Verksamhetsområde hjärt-lungmedicin och klinisk fysiologi
Med 8 600 anställda, ca 800 vårdplatser och omfattande öppenvård är Akademiska sjukhuset ett av Sveriges ledande universitetssjukhus. Förutom rollen som länssjukhus är Akademiska leverantör av högspecialiserad vård och betjänar två miljoner människor i Mellansverige.
Här på Akademiska sjukhuset tror vi att ärlighet varar längst. Så svart på vitt: Vi vet att tempot är högt och att vi är i behov av fler kollegor. De tjänster som vi erbjuder kräver mycket, men vi som arbetar här vet att jobbet också ger så mycket tillbaka. På Akademiska sjukhuset har du nära till specialistkunskap, forskning, utbildning och engagerade kollegor. Vi arbetar kontinuerligt med förbättring och utveckling, och strävar efter att vara en hälsofrämjande arbetsplats med gott ledarskap och flexibla arbetssätt.
Vår verksamhet
Under hösten 2022 kommer hjärtsektionen på Akademiska sjukhuset att genomgå en omstrukturering för att optimera tillgänglighet och flöden för vår högspecialiserade hjärtsjukvård, samtidigt som vi behåller vårt uppdrag att tillhandahålla högkvalitativ akut vård. Vi har alltid varit bra men vi kan bli ännu bättre!
Det blir en slutenvårdsavdelning för patienter som kommer in akut med diagnoser som rytmrubbningar i hjärtat, hjärtsvikt, hjärtinfarkt och kärlkramp. Den andra avdelning är till för planerad verksamhet, dit kommer hjärtpatienter för utredning och/eller behandling och ligger inne några dagar eller endast gör ett besök över dagen.
Det finns idag två bemanningsassistenter som arbetar nära varandra men ansvarar för varsin avdelning. Det pågår ett arbete kring hur arbetet och fördelningen av arbetsuppgifter för bemanningsassistenterna ska se ute i den nya organisationen.
Ditt uppdrag
I din roll som bemanningsassistent har du tillsammans med chefer och den andra bemanningsassistenten ansvar för omvårdnadsbemanningen på kort och lång sikt. Tillsammans planerar och strukturerar ni schemat så att avdelningarnas bemanning blir optimal utifrån verksamhetskrav såsom patientsäkerhet och arbetsmiljö. Du är huvudansvarig för medarbetarnas schemaläggning i Heroma, detta innebär att du måste ha kännedom om arbetstidslagen och hälsofrämjande schemaläggning.
Du kommer ansvara för att lägga upp nya schemaperioder och justera schemat efter att medarbetarna lagt in sina önskade individscheman. Du ska registrera avvikelser så som sjukdom, ledigheter, utbildningar mm. Du planerar introduktionsschema för nya medarbetare i samråd med chefer och introducerar nya medarbetare i Heroma och andra relevanta system samt ger information angående policy för ledighetsansökningar mm
Tjänsten innebär att dagligen uppmärksamma och ansvara för att bemanna korttidsfrånvaro på avdelningen, samt hålla kontakt med medarbetare vid korttidsfrånvaro.
Som bemanningsassistent arbetar du självständigt, behöver kunna prioritera och måste vara lösningsorienterad utifrån verksamhetens behov. Du behöver samarbeta med andra bemanningsassistenter och chefer för en bra schemaläggning på klinikens olika enheter, det betyder att du behöver ha en god inblick i hela verksamhetsområdet. Att vara bemanningsassistent är ett mycket viktigt, ansvarfullt och självständigt arbete som i vissa stunder kan innebära mycket arbete med kort varsel och högt tempo. Arbetet kräver kreativitet, lyhördhet och stort engagemang.
Dina kvalifikationer
Vi ser gärna att du har några års erfarenhet från vården och/eller att du tidigare arbetat med schemaläggning och bemanning. Du behöver ha mycket god dator-/IT-vana. Vi söker dig som alltid har ett gott bemötande, är bra på att kommunicera och är ansvarstagande. Du är noggrann, strukturerad och har blick för problemlösning och logistik. Du har lätt för att lära, exempelvis nya datasystem, samt är stresstålig och flexibel.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Vi erbjuder
Vi erbjuder en visstidsanställning på 100%, dagtid, under 6 månader med stor möjlighet till förlängning av vikariatet eller fast tjänst.
Tillträde enligt överenskommelse.
Hos oss får du förmåner som gör skillnad, läs om förmånerna här (https://regionuppsala.se/jobba-hos-oss/bli-var-nya-kollega/formaner/).
Vill du veta mer?
Avdelningschef Cecilia Jakobsson 018 611 44 91
Gruppchef Alexandra Nilsson 018 611 28 29
Facklig kontakt via växeln 018 611 00 00
Vill du jobba med oss?
Välkommen med din ansökan via länken nedan.
Region Uppsala värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.
Denna rekrytering sker helt genom Region Uppsalas försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.