OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba på en plats med optimism och framåtanda? Där saker och ting händer och där du som medarbetare kan trivas och utvecklas? Då är Falkenbergs kommun något för dig.
Vi söker nu bemanningschef till vår centrala bemanningsenhet som arbetar med tre förvaltningar- Socialförvaltningen, Barn- och utbildningsförvaltningen och Serviceförvaltningen. Enheten ger stöd och service i arbetet med personalplanering och med att förse förvaltningarna med tim- och poolanställda medarbetare. Vår centrala bemanningsenhet skapades vid årsskiftet 21/22 och tillhör kommunstyrelseförvaltningen och den centrala HR-avdelningen som i övrigt består av en HR-enhet och en löneenhet.
Vi söker nu dig som vill delta i den fortsatta utvecklingen och bidra i ett brett tillsammansarbete av enheten med förvaltningarna.
ARBETSUPPGIFTER
Som bemanningschef har du ett operativt och strategiskt uppdrag för att tillgodose bemanningen av vikarier för Barn-och utbildningsförvaltningen, Socialförvaltningen och Serviceförvaltningen. Rollen innebär att tillsammans med verksamheten ta fram målsättning för den gemensamma bemanningsenheten och utveckla arbetssätt för att uppnå synergieffekter för kompetensförsörjning. Du kommer att tillsammans med en kollega fördela personalansvar för en personalgrupp med runt 4550 anställda (poolanställda, administrativ personal). Utöver det tillkommer även timanställda.
En viktig del i ditt uppdrag är att arbeta nära de beställande förvaltningarna och du behöver kunna sätta dig in i deras behov. I arbetsuppgifterna ingår att öka kvalitéten i verksamheterna och möjliggöra heltid som norm. Du kommer tillsammans med verksamheten arbeta för att skapa ett gemensamt rekryteringscenter för Falkenbergs kommun.
KVALIFIKATIONER
För att lyckas med uppdraget tror vi att du har en lämplig utbildning, på högskolenivå, och gedigen erfarenhet av att leda personalintensiva verksamheter i förändring med kunden i fokus. Då verksamheten är intäktsfinansierad är det viktigt att du är van att hantera ekonomifrågor: intäkter, kostnader, resultat, budget och uppföljning. Vidare tror vi att du har en analytisk förmåga, ett logiskt sinne samt erfarenhet av personalplanering i större skala. Vi ser också erfarenhet av rekrytering och arbete med kompetensförsörjning som en merit, då vi behöver rekrytera ny personal till vår personalpool över tid.
En framgångsfaktor blir att fånga upp verksamheternas behov. Det kräver förmåga att skapa tillitsfulla relationer och samarbeten. Ditt ledarskap präglas av helhetssyn, rak och tydlig kommunikation samt en tillgänglig och närvarande ledarstil.
Du behöver dels vara lösningsfokuserad i det dagliga arbetet, dels arbeta långsiktigt och strategiskt då bemanning är ett viktigt område för att kommunen ska kunna lösa sitt uppdrag i dag och framöver.
Erfarenhet av att arbeta i en kommun eller annan politiskt styrd organisation är meriterande, men inget krav.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Falkenbergs kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer.
Artiklar i detta ämnet
- Samverkan fack och arbetsgivare
Kontaktpersoner på detta företaget
Verksamhetschef Agneta Elofsson
0346-886097