Bemanningscontroller

Arbetsbeskrivning

Dals-Eds kommun belägen i det natursköna Dalsland, "Ett Sverige i miniatyr", har cirka 4800 invånare, varav 3000 i tätorten Ed. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare som syns i omvärlden och erbjuder utveckling av såväl individ som organisation. Vi värdesätter tillit, trygghet och omtanke. Vår förmåga att skapa trivsel och vara en flexibel organisation avgör hur vi kommer att lyckas i framtiden. Vi erbjuder en väl fungerande service med bra kommunikationer till exempelvis Oslo och Göteborg. För mer information om kommunen, gå in på www.dalsed.se

Hållbar utveckling är vår viktigaste strategi för att klara framtidens utmaningar. Därför har vi inlett ett omfattande förändringsarbete, som ska förbättra hur vi leder, styr och bedriver den kommunala verksamheten, med sikte mot långsiktigt hållbara verksamheter och en ekonomi i balans över tid. Huvudsyftet med förändringsarbetet är att successivt frigöra resurser till arbetet för ökad hållbarhet, attraktivitet och delaktighet i hela den geografiska kommunen och därigenom stärka Dals-Eds attraktionskraft, som en kommun att bo, leva och verka i.

För att lyckas krävs att alla medarbetare är delaktiga och engagerade. Vi tror på tillit som engagerande grundfilosofi för all ledning och styrning. Med tillit växer handlingsutrymmet för våra medarbetare, som i varje möte med invånarna, varje dag, möjliggör för var och en att skapa sig ett bra liv, tillsammans med oss.

Vi förstärker nu vårt team på HR-enheten med ytterligare en medarbetare och söker dig som har intresse och kompetens inom bemanning och kvalitetsarbete samt förmåga att driva utveckling i en politiskt styrd organisation.

Vi på HR-enheten motiveras av att tillsammans hjälpa varandra och vår omvärld att gå från bra till ännu bättre. Detta gör vi genom att leverera professionellt och konsultativt HR-stöd med utgångspunkt i våra tre strategier för ett hållbart samhälle; medarbetarnytta, kundnytta och ekonominytta. Vi ger dig möjligheten att utvecklas i din roll som bemannigcontroller med omtanke, tillit och ett fantastiskt samarbetsklimat. För oss är relationer det som bygger grunden för vårt arbete.

ARBETSUPPGIFTER: 

Under hösten startar vi en ny funktion på HR-enheten för att utveckla kommunens arbete med bemanningsplanering i samband med införandet av fler heltider inom organisationen.

Ditt uppdrag som bemanningscontroller innebär att utveckla, följa upp och kvalitetssäkra kommunens processer inom bemanningsplanering genom att analysera nuläge, ge förslag på förbättringar och kvalitetssäkra scheman. Genom ett coachande förhållningssätt stödjer du kommunens chefer i den förändringsprocess som heltidsresan innebär.  

Du kommer att arbeta i nära samarbete med projektgruppen för Heltidsresan, Bemanningsteamet, HR-enheten och Ekonomienheten. För att arbeta fram hållbara scheman som främjar rörlighet och samarbete mellan enheter kommer du att arbeta nära chef och medarbetare. I din roll kommer du utbilda chefer i bemanningsekonomi och ha en viktig roll i att bidra till att säkerställa hållbara scheman utifrån medarbetar-, kund- och ekonomiskt perspektiv.

Vi erbjuder ett självständigt arbete med varierande arbetsuppgifter med möjlighet att påverka och utveckla vår bemanning.

KVALIFIKATIONER: 

Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning för uppdraget eller förvärvad erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. 

Du har erfarenhet från arbete med optimerad schemaläggning, bemanningsplanering från bemanningssystem, schemaplaneringsverktyg, exempelvis eCompanion Portal. Vidare har du erfarenhet av processbaserat arbetssätt och goda kunskaper i personal- och bemanningsekonomi samt inom lagar och avtal som reglerar arbetstidsförläggningen gärna inom offentlig verksamhet. 

Som person är det naturligt för dig att ta initiativ och vara drivande, oavsett om du arbetar själv eller tillsammans med andra. Din förmåga att skapa, utveckla och bibehålla goda relationer genom lyhördhet och förmåga att påverka andra positivt kommer vara framgångsfaktorer i ditt uppdrag. Du är tydlig i din kommunikation och har förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Uppdraget ställer även krav på god pedagogisk förmåga och hög social kompetens. Du har en god analytisk förmåga och kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i problem, samt föreslå möjliga lösningar för att utveckla vår verksamhet.

I din roll som stödfunktion ser du vikten av att ge god service och du har viljan och förmågan att utbilda och förmedla kunskap till andra.

Vi lägger stor vikt vid hur du är som person; att du är social och lätt får en bra relation med de personer du kommer i kontakt med.

 


För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan tillsammans med meritförteckning och betygskopior digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Du ansöker via länken *Ansök * senast sista ansökningsdagen.

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Dals-Eds kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 augusti 2020
  • Ansök senast: 31 augusti 2020

Liknande jobb


14 november 2024

Business Controller till Recipharm i Uppsala

Business Controller till Recipharm i Uppsala

14 november 2024

14 november 2024

Senior Business Controller till växande team

Senior Business Controller till växande team

14 november 2024