OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bemanningsenheten i Lerums kommun arbetar med vikarieförsörjning inom verksamhetsområdena hemtjänst, funktionshinder och särskilt boende. Bemanningsenheten är under utveckling och planerar att även ta in andra verksamheter. Enheten består i dagsläget av bemanningsplanerare och rekryterare, där även bemanningscontrollern kommer att ingå. Tjänsten är en projektanställning på 9 månader med möjlighet till förlängning.
ARBETSUPPGIFTER
Som bemanningscontroller är du processledare i bemanningsprocessen och arbetar strategiskt med schema-/bemanningsfrågor.
Du kommer att arbeta med framtagning av statistik, analysera nyckeltal och ansvara för att lagar och avtal kopplade till bemanningsprocessen följs. Tjänsten innebär ett nära samarbete med stora delar av organisationen t.ex. systemförvaltare, HR, ekonomiavdelningen, huvudadministratörer och kollegor från bemanningsenheten. Du förväntas aktivt bidra till utvecklingen av bemanningsplanering genom att bland annat coacha och utbilda chefer.
I tjänsten ingår även att arbeta med framtidens bemanningsutmaningar och Heltid som Norm.
Bemanningscontroller är ny befattning vilket innebär att du har möjlighet att vara med och utvecklad rollen tillsammans med verksamheten.
I rollen ingår det
• Att erbjuda ett kvalificerat stöd till chefer för att effektivisera och optimera bemanningen.
• Att bistå i den strategiska planeringen på kommunövergripande nivå enligt bemanningsprocessen.
• Att bistå i arbetet med utveckling och kvalitetssäkra bemannings-processen
• Att introducera nyanställda chefer i bemanningsprocessen.
• Att tillsammans med enhetschefer analysera schemaläggning
• Att bistå chefer med beslutsunderlag så som fakta, statistik, jämförelser och analys.
• Att stödja och följa upp bedömningen av volymen på ökad grundbemanning och samplanering.
• Att omvärldsbevaka
• Att stötta bemanningsplanerarena och rekryterarna vid behov
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en relevant akademisk utbildning eller förvärvad erfarenhet som av arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Rollen kräver att du har gedigen kunskap och erfarenhet av bemanningsplanering som innefattar schema-, personal- och bemanningsarbete samt personalekonomi. Du ska ha erfarenhet av schemaläggningsverktyget TimeCare.
Vidare ser vi gärna att du har erfarenhet av projektledning eller utvecklingsarbete.
Du är trygg i dig själv och van att bedriva ett självständigt arbete, samt att leda och coacha chefer/medarbetare utifrån gällande lagar och avtal på ett professionellt och värdeskapande sätt. Du tycker att det är viktigt med helhetsperspektiv och att jobba för att nå verksamhetens mål.
Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet.
Meriterade är om du har arbetat med schemaläggning inom offentlig sektor och har erfarenhet av Hypergene.
ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.