OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bemanningsenheten är en stödverksamhet som rekryterar och bemannar vid frånvaro utifrån de beställningar som inkommer från Sektors Stöd och Omsorg. Vi är en central väg in för personer som vill arbeta som timavlönad.
Till verksamheterna erbjuder vi spetskompetens inom bemanning och i rekryteringsprocessen. Vi är ett team som arbetar tillsammans för att ha en god service i mötet med timavlönade och verksamheter.
Bemanningsenheten är fortfarande under utveckling och kommer vid årsskiftet att organiseras tillsammans med HR och löneenheten i kommunens stabsorganisation. Detta för att möjliggöra bemanning till fler verksamhetsområden.
Arbetstiderna är schemalagda måndag till fredag dagtid.
ARBETSUPPGIFTER
Som rekryterare ansvarar du för rekrytering av timavlönade samt det administrativa arbetet som ingår i rekryteringsprocessen. Detta innebär att du är delaktig i, nyrekryteringar, hantering av anställningsavtal, uppföljning, samordna placeringar av nya vikarier ut i verksamheterna. Du kommer att ha kontakt med chefer, vikarier och andra medarbetare i verksamheterna.
Dina huvudsakliga ansvarsområden som rekryterare är
• Planera, annonsera samt göra urval
• Hålla informationsmöten
• Genomföra telefon, grupp och personliga intervjuer
• Genomföra och bedöma referenstagning
• Tillsammans med enhetschef besluta om anställning, lönesättning m.m.
• Lägga upp anställningar, boka in introduktionsutbildningar m.m.
• Genomföra uppföljningsmöten
• Bevaka att arbetsrättsliga lagar och avtal följs
• Vid behov ha kontakt med andra myndigheter
• Las hantering
• Stötta bemanningsplanerarna i olika frågor relaterade till HR -administration
I tjänsten ingår också att stötta bemanningsplanerarna med att tillsätta arbetspass i TimeCare pool och övriga administrativa uppgifter så som mail, telefon m.m.
KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk examen som personalvetare eller annan utbildning somarbetsgivaren bedömer likvärdig. Du behöver vara väl förtrogen med arbetsrätten och annan relevant lagstiftning. Du har lätt för att sätta dig in i hur program och system fungerar. God pedagogiska förmåga och du kan förmedla budskap både skriftligt och muntligt. Du är ansvarstagande och trygg i din profession, trivs med utmaningar och att alla dagar är olika.
Det är meriterande om du har erfarenhet av volymrekrytering och har arbetat i rekryteringsverktyget Visma recruit, lönesystem Heroma och bemanningsplaneringssystemet TimeCare pool .
För att trivas hos oss behöver du vara prestigelös, samarbetsvillig och bekväm i att självständigt driva ditt arbete framåt! Du är ansvarsfull, serviceinriktad, kommunikativ och strukturerad.
ÖVRIGT
Lerums kommuns ledord - hållbarhet, kreativitet och inflytande - genomsyrar kommunens arbete.
Inom kommunens verksamheter arbetar cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens drygt 43 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Kommunens medarbetare ska ha en god arbetsmiljö som främjar möjligheter att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner som friskvård och personalvårdprogram.