OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet.
ÅM2021-1718
Dina arbetsuppgifter
Anställningen är placerad på Västerorts åklagarkammare, vid kammarens särskilda mängdbrottsenhet.
Vid den särskilda mängdbrottsenheten hanteras samtliga polisledda förundersökningar av enklare karaktär från de fem allmänna åklagarkamrarna inom Åklagarområde Stockholm. Enheten består av åtta beredare och tre beslutande åklagare.
Som beredningsassistent möter du en händelserik vardag med varierande arbetsuppgifter.
I dina arbetsuppgifter ingår bl.a. att:
Ge våra åklagare administrativt stöd. Det innebär t.ex. att du får arbeta i brottsmålsdiariet, hantera arkivering och utföra allmänna kontorsuppgifter.
Delta i förberedelsearbetet för olika åklagarbeslut, exempelvis med att upprätta förslag till strafförelägganden och stämningsansökningar.
Vara kontakten utåt i många sammanhang och därmed ge god service till både allmänheten och till andra myndigheter – främst via telefon och e-post.
Många av dina uppgifter kommer du att utföra i vårt eget system Cåbra. Stora delar av arbetet är med andra ord IT-baserat.
Vardagen är händelsestyrd och det kan snabbt inkomna brådskande ärenden som gör att du behöver ta snabba beslut och kunna göra en avvägning på vad som är brådskande eller inte.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Du ska ha
gymnasieexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig,
minst 2 års erfarenhet av administrativt arbete eller annan relevant utbildning.
Vi vill att du är
strukturerad, noggrann och har förmåga att arbeta effektivt,
ansvarstagande och självständig i ditt arbetssätt och har förmåga att prioritera,
stabil och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning,
serviceinriktad och bra på att samarbeta,
intresserad av straff- och processrätt.
Det är meriterande med relevant eftergymnasial juridisk utbildning, erfarenhet från något serviceyrke och att ha arbetat inom rättsväsendet. Vi önskar också att du är en person med god självkännedom som har viljan och förmågan att vara med och bidra till att utveckla vår verksamhet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning med en provanställning på 6 månader.
Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.
I Åklagarmyndighetens rekryteringsprocess genomförs bakgrundskontroll av de sökande.
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 700 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.
Du möter en modern organisation där vi hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Här får du vara delaktig i en spännande vardag och möjlighet till balans mellan arbete och fritid.