OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet, personligheterna vi söker och de karriärvägar som öppnas.
ÅM2019-1035
Dina arbetsuppgifter
Anställningen är placerad på Västerorts åklagarkammare. Som beredningsassistent möter du en händelserik vardag med varierande arbetsuppgifter.
I dina arbetsuppgifter ingår bl.a. att:
Ge våra åklagare administrativt stöd. Det innebär t.ex. att du får arbeta i brottsmålsdiariet, hantera arkivering och utföra allmänna kontorsuppgifter.
Delta i förberedelsearbetet för olika åklagarbeslut, exempelvis med att upprätta förslag till strafförelägganden och stämningsansökningar.
Vara kontakten utåt i många sammanhang och därmed ge god service till både allmänheten och till andra myndigheter – främst via telefon och e-post.
Många av dina uppgifter kommer du att utföra i vårt eget system Cåbra. Stora delar av arbetet är med andra ord IT-baserat.
Vardagen är händelsestyrd och det kan snabbt inkomna brådskande ärenden som gör att du behöver ta snabba beslut och kunna göra en avvägning på vad som är brådskande eller inte.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Gymnasieexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Minst 2 års erfarenhet av administrativt arbete eller annan relevant utbildning.
Som person ser vi gärna att du är:
Strukturerad, noggrann och har förmåga att arbeta effektivt.
Ansvarstagande och självständig i ditt arbetssätt och har förmåga att prioritera.
Stabil och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning.
Serviceinriktad och bra på att samarbeta.
Intresserad av straff- och processrätt.
Det är meriterande med relevant eftergymnasial juridisk utbildning, erfarenhet från något serviceyrke och att ha arbetat inom rättsväsendet. Vi önskar också att du är en person med god självkännedom som har viljan och förmågan att vara med och bidra till att utveckla vår verksamhet.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning med en provanställning på 6 månader.
Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.
I Åklagarmyndighetens rekryteringsprocess genomförs säkerhetsprövning av de sökande. Vidare information om vad säkerhetsprövningen innebär finns på Åklagarmyndighetens hemsida.
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 400 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.
Du möter en modern organisation där vi hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Här får du vara delaktig i en spännande vardag och möjlighet till balans mellan arbete och fritid.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67