OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet, personligheterna vi söker och de karriärvägar som öppnas.
ÅM2019-1125
Dina arbetsuppgifter
Anställningen är placerad i Stockholm på Riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet. Som beredningsassistent möter du en händelserik vardag med varierande arbetsuppgifter.
Du arbetar självständigt men också tillsammans i grupp för att få det administrativa arbetet att fungera. Service är en stor del i ditt vardagliga arbete, både internt och externt. Du jobbar tillsammans med åklagarna och bistår dem i diverse administrativa frågor. Du kommer att delta i förberedelsearbetet för olika åklagarbeslut, exempelvis med att upprätta förslag till direktiv, framställningar, beslut och hantering av hemliga tvångsmedel. All ärendehantering sker elektroniskt i vårt datasystem. Via telefon och e-post kommer du att ha mycket kontakt med allmänheten och med andra myndigheter, framförallt inom rättsväsendet.
Vardagen är händelsestyrd och det kan snabbt inkomma brådskande ärenden som gör att du behöver ta snabba beslut och kunna göra en avvägning på vad som är brådskande eller ej.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Vi söker dig som har
gymnasieexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
minst 2 års erfarenhet av liknande administrativt arbete eller annan relevant utbildning.
Som person ser vi gärna att du
är noggrann, strukturerad och kan följa de förhållningsregler och rutiner som finns
är ansvarstagande och att du självständigt kan bereda dina ärenden
har förmåga att prioritera, arbeta uthålligt och effektivt
är stresstålig då arbetsbelastningen vid vissa tillfällen kan vara hög
har lätt för att samarbeta, skapa goda arbetsrelationer och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning
är serviceinriktad
är intresserad av straff- och processrätt
har förmågan att uttrycka dig väl i tal och skrift.
Du behärskar engelska i tal och skrift, andra språkkunskaper är meriterande. Det är även meriterande med relevant eftergymnasial juridisk utbildning (t.ex. paralegal utbildning) och att ha arbetat inom rättsväsendet. Vi önskar också att du är en person med god självkännedom som har viljan och förmågan att vara med och bidra till att utveckla vår verksamhet.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Om anställningen
Anställningen är en visstidsanställning på 1 år. Eventuell möjlighet till förlänging finns.
Tester förekommer i rekryteringsprocessen.
I Åklagarmyndighetens rekryteringsprocess genomförs säkerhetsprövning av de sökande. Vidare information om vad säkerhetsprövningen innebär finns på Åklagarmyndighetens hemsida.
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 400 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.
Du möter en modern organisation där vi hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Här får du vara delaktig i en spännande vardag och möjlighet till balans mellan arbete och fritid.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67