OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker tre nyutexaminerade jurister till jurist- och konkurstillsynsenhetens tre olika processer; verkställighetsprocessen, konkurstillsynsprocessen och summarisk process.
Vi finns på 25 olika orter, vilket innebär att du kommer att ha kollegor på flera orter och du kan ha din placering på någon av de orter enheten har verksamhet på.
Beskrivning av uppdraget
Våra huvudsakliga rättsområden är förvaltningsrätt, insolvensrätt, socialrätt, fastighetsrätt, bolagsrätt, avtalsrätt och processrätt. Som beredningsjurist omsätter du din juridiska kompetens inom främst beredningsarbete och enklare beslutsfattande utifrån tillämpade riktlinjer och praxis. Du har daglig kontakt med våra kunder och andra externa parter. Du kan också komma att bereda rättsliga frågor tillsammans med våra seniora jurister som arbetar inom en bred juridisk kontext.
Vi söker nu tre beredningsjurister med placering på Eskilstuna, Falun, Gävle, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Karlstad, Kristianstad, Linköping, Luleå, Malmö, Skövde, Sundbyberg, Sundsvall, Södertälje, Uddevalla, Umeå, Uppsala, Visby, Västerås, Växjö, Örebro eller vårt Östersundskontor.
Hos oss kommer du främst att arbeta inom en process men kan som beredningsjurist komma att ges möjlighet till breddning av din kompetens inom flera verksamhetsprocesser.
Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter beror på vilken av våra processer du arbetar inom. Det kan handla om att du fattar beslut i enklare mål enligt lagen om betalningsföreläggande, fattar enklare beslut och skriver yttranden enligt utsökningsbalken eller granskar sluthandlingar avseende taxa, baskonkurser och andra handlingar enligt konkurslagen. Som beredningsjurist kan du även få bistå och bereda svårare ärenden tillsammans med enhetens seniora jurister. Hos oss kommer du främst att arbeta inom en process men kan komma att ges möjlighet till breddning av din kompetens inom flera verksamhetsprocesser som beredningsjurist. Du kommer även att få bereda inkommande handlingar samt hantera administrativa uppgifter.
Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- juristexamen från juristprogrammet (180 p enligt tidigare system eller 270 hp)
Du har personliga egenskaper som innebär att du kan agera på eget initiativ, får saker att hända och tar ansvar för resultatet. Du har beslutsförmåga, ett flexibelt förhållningssätt till att arbetsuppgifter och uppdrag kan ändras och kan planera din arbetsdag utifrån nya förutsättningar. Du samarbetar effektivt med andra och delar med dig av kunskaper, erfarenheter och information som kan vara viktig för att du och dina kollegor ska uppnå önskat resultat och gemensamma mål. Du har även god slutledningsförmåga.
Det är meriterande om du har aktuell arbetslivserfarenhet av administrativt arbete inom den offentliga sektorn.
Information om oss och jobbet
Du blir anställd som jurist. Det är en visstidsanställning på sex månader. Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor. Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån.
Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.
Här kan du läsa mer om vad jurister arbetar med hos oss:
https://kronofogden.se/jobba-hos-oss/jobba-som-jurist
Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår webbplats:
https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html
Ett jobb som räknas
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.
Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.
Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Mikael Åkerholm, informationssäkerhetschef
010-579 03 69
Bo Söderkvist, hr-specialist rekrytering
010-574 93 69
Evelyn Rubin, Sektionschef
010-579 02 81
Åsa Alm, HR-specialist rekrytering
010-5724119
Malin Holmwall, sektionschef
010-579 23 96
Lena Ohlin, enhetschef
010-579 29 54
Anders Ekström, sektionschef
010-579 24 13