Arbetsbeskrivning
Nacka tingsrätt handlägger brottmål, tvistemål, familjerättsliga mål och konkurser samt utsökningsärenden. Utsökningsverksamheten på Nacka tingsrätt är den största i landet. Tingsrätten är även en av landets fem mark- och miljödomstolar.
På tingsrätten arbetar i dag ca 155 personer. Vi sitter i moderna lokaler i Sickla med goda kommunikationer till centrala Stockholm. Flera av våra medarbetare har överenskommelse om att få arbeta på distans 1-2 dagar per vecka.
Vill du utvecklas som jurist och specialisera dig inom utsökning- och sakrätt? Då kan vi erbjuda ett omväxlande och utvecklande arbete som beredningsjurist hos oss på Nacka tingsrätt. Vi söker nu en eller flera beredningsjurister till utsökningsverksamheten.
Arbetsuppgifter
Som beredningsjurist arbetar du huvudsakligen med att bereda ärenden som överklagats från Kronofogdemyndigheten. I arbetsuppgifterna ingår att göra rättsutredningar, föredra ärenden för avgörande och skriva förslag till beslut samt protokollföra vid sammanträden. Utsökningsärendena bereds av beredningsjurister och notarier. Arbetet är självständigt men sker i nära samarbete med tingsrättens domare och domstolshandläggare.
Utöver att handlägga utsökningsärenden förväntas du även vara delaktig i att utveckla och effektivisera verksamheten. I arbetsuppgifterna ingår även att utbilda nya medarbetare och att vara ett stöd för notarierna. Utifrån verksamhetens behov, din erfarenhet och ditt intresse kan du därutöver få möjlighet att biträda i beredningen av tvistemål samt vara domare i bötesbrottmål, konkurser och FT-mål.
Kvalifikationer
För att arbeta som beredningsjurist ska du vara notariemeriterad. Har du erfarenheter av arbete med utsöknings- eller sakrätt liksom arbete vid Kronofogdemyndigheten kan det vara meriterande.
Arbetet kräver att du är noggrann och resultatinriktad. Det kräver också att du kan arbeta självständigt samtidigt som du har lätt för att samarbeta med kollegor. Du måste också vara flexibel och ha god förmåga att uttrycka dig såväl muntligt som skriftligt.
Mycket stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
För att bli aktuell för anställning krävs vidare att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar.
Tingsrätten vill även ta till vara de kvalifikationer som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Anställningens omfattning
Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tillträde snarast möjligt.
Kontaktpersoner
Om du har frågor om anställningen är du välkommen att kontakta:
• Olof Roos, rådman, avdelning 2, tfn: 08-561 656 82
Fackliga företrädare
Victoria Arvidsson, SACO-S, tfn: 08-561 657 55
Ansökan
Välkommen med din ansökan, CV, personligt brev, meritförteckning, betyg och löneanspråk.
senast den 3 januari 2025.
Ansökan sker digitalt via Visma Recruit.
ÖVRIGT
CV, personligt brev, meritförteckning, betyg och löneanspråk.
Kontaktpersoner på detta företaget
Magdalena Hägg Bergvall
08-561 656 90
Elisabet Wass Löfstedt
08-561 656 95
Annica Cornelius (JUSEK)
08-561 656 70
Linn Pantzar (JUSEK)
08-561 656 76
Ylva Osvald
08-561 657 57
Sarah Berwick
08-561 656 86
Pernilla Kumlin Fliesberg
08-561 657 38
Ann-Britt Storhannus (ST)
08-561 656 43
Anette Ramsten (ST)
08-561 656 79
Arkivhandläggare Anna Frejd
08-561 657 32