OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är statens företrädare i länet. Vi arbetar med tillsyn, kunskapsspridning och ärendehandläggning inom nästan hela samhällsområdet. Vi är ca 500 medarbetare och har kontor i Malmö och Kristianstad. Vår vision är ett dynamiskt samhälle i balans - en miljömässigt, ekonomiskt och socialt hållbar utveckling. ARBETSUPPGIFTER Anställningen är organisatoriskt placerad på enheten för samhällsskydd och beredskap inom samhällsbyggnadsavdelningen på Länsstyrelsens Malmökontor. Enheten för samhällsskydd och beredskap har ansvar för olika uppgifter som berör samhällets säkerhet och krisberedskap. Länsstyrelsen ska bland annat identifiera sådan risk och sårbarhet som allvarligt kan utgöra ett hot mot samhällsviktiga värden och/eller påverka samhällets förmåga att hantera allvarliga störningar. I arbetet ingår att: - Medverka till att utveckla Länsstyrelsens geografiska områdesansvar i samverkan med regionens aktörer. - Handlägga Länsstyrelsens ärenden inom hela verksamhetsområdet - samhällsskydd och beredskap. - Medverka i och i vissa fall självständigt driva särskilda projekt. - Medverka i arbetet med att utveckla och genomföra Länsstyrelsens arbete med risk- och sårbarhetsanalyser. - Besvara remisser inom hela verksamhetsområdet KVALIFIKATIONER För arbetet krävs att du har en högskoleutbildning med inriktning mot samhällsvetenskap, kulturgeografi och/eller krisberedskap eller har annan relevant utbildning/erfarenhet prövad likvärdig. Vidare är det ett krav att du har erfarenhet av arbete inom verksamhetsområdet. Tidigare arbete i statlig tjänst är särskilt meriterande. Vi värdesätter en bred kompetens och ett generellt intresse för hela verksamhetsområdet. Som person är du relationsskapande och serviceinriktad. Du är stabil och har integritet. Du arbetar strategiskt och systematiskt med en problemlösande analysförmåga. Vi kommer att genomföra en registerkontroll hos Rikspolisstyrelsen då arbetet kan ställa särskilda krav på säkerhet och sekretess.