Beredskapshandläggare med analytisk förmåga och driv

Beredskapshandläggare med analytisk förmåga och driv

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla vår nya roll som sektorsansvarig myndighet och bidra i arbetet med att stärka motståndskraften och öka uthålligheten för den civila beredskapen? Vi söker dig som vill vara med på denna spännande resa?

PTS nya uppdrag som sektorsansvarig myndighet
PTS växer och får nya arbetsuppgifter och uppdrag. Från 1 okt 2022 gäller en ny struktur för krisberedskap och civilt försvar i Sverige och för PTS del innebär det att vi numera är beredskapsmyndighet och sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn elektroniska kommunikationer och post.

Som sektorsansvarig myndighet ansvarar PTS för att leda arbetet med att samordna åtgärder inför och vid fredstida krissituationer och höjd beredskap. För att driva och utveckla arbetet behöver vi bli fler, och därför söker vi nu ett antal nya medarbetare.

Om rollen
Här kommer du få leda och delta i myndighetens arbete med utveckling av den nya rollen som sektorsansvarig myndighet. Det kan innebära att ansvara för samverkan med andra myndigheter eller privata aktörer, att arbeta med förmågebedömningar, risk- och sårbarhetsanalyser, eller inriktning och planering.  

Det kan också bli aktuellt att delta i myndighetens övningsverksamhet samt vid behov även leda och delta i krisstabsarbete samt representera myndigheten i olika externa projekt. Arbetsuppgifterna är omväxlande och innehåller både strategiska och operativa uppgifter där du kommer få driva och bidra till utvecklingen av enhetens ansvarsområden. Hos oss får du stor möjlighet att själv bidra, utvecklas och påverka dina arbetsuppgifter.  

Det händer mycket inom enhetens område, både som en följd av den nya sektorsstrukturen för den civila beredskapen, men också på grund av det förändrade säkerhetspolitiska läget och Sveriges ansökan till Nato. Du kommer att få vara med och etablera nya samverkansformer och tillsammans med andra myndigheter och privata aktörer identifiera åtgärder som stärker den civila beredskapen.

Vem är du?
För att trivas i rollen behöver du också vara strukturerad och kunna driva en arbetsuppgift framåt, självständigt eller tillsammans med andra. Då arbetet innebär mycket samarbete och samverkan är det viktigt att du kan etablera och upprätthålla goda relationer till kollegor och samverkande aktörer. För att du ska trivas behöver du även ha god förmåga att växla mellan att ta en ledande eller deltagande roll i olika förvaltnings- och utvecklingsuppdrag För att du ska trivas behöver du även en god förmåga till självledarskap mot uppsatta mål samt en god förmåga till perspektivförståelse och helhetssyn för hur samhällets beredskapssystem hänger ihop. Dina personliga egenskaper är viktiga för oss, därför kommer dom väga tungt. 

Vi söker dig med: 


• relevant akademisk examen inom exempelvis statsvetenskap, juridik eller teknik/data/ systemvetenskap.
• flerårig erfarenhet av kvalificerat arbete av relevans för tjänsten.
• kunskap om det svenska krishanteringssystemet och/eller totalförsvaret.
• mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av arbete inom offentlig sektor.
• erfarenhet av arbete med övningar och utbildning.
• erfarenhet av privat-offentlig samverkan.
• erfarenhet av krislednings- eller stabsarbete.
• god förmåga till analys- och utredningsarbete.
• kunskap om marknaden för elektroniska kommunikationer och/eller post.

Varför ska du välja oss?
Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semester och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men du kommer även ha möjlighet att jobba hemifrån upp till två dagar i veckan. Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet. Här kommer du får en givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt. Tillsammans utvecklar vi verksamheten, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats!

Om anställningen
Tjänsterna är två tillsvidareanställningar med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. Din tjänstetitel blir beredskapshandläggare.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs före anställning enligt 19 § i säkerhetsskyddslagen. PTS är en beredskapsmyndighet och det kan innebära att du som medarbetare kan komma att ingå i krisledningsorganisationen och att du kan bli krigsplacerad.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Du behöver inte bifoga ett personligt brev utan kan ladda upp ditt CV två gånger.

Välkommen med din ansökan senast 23 april.

För mer information kontakta enhetschef Rita Hammarstedt på tel. 08-678 58 31, eller HR-specialist Sofia Linden Falkenlöv på tel. 08-678 56 50.

För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 april 2023
  • Ansök senast: 23 april 2023

Liknande jobb


Operativ analytiker - inhämtning (timanställning)

15 november 2024