Beredskapssamordnare

Beredskapssamordnare

Arbetsbeskrivning

Skinnskattebergs kommun är beredd att formulera lockande erbjudanden till våra blivande medarbetare - utöver regelbunden kompetensutveckling och friskvård på arbetstid.

Vi värdesätter alla människors olikheter och allas vår förmåga att göra skillnad i samhället. Medarbetare beskriver oss ofta som en tillåtande organisation, där man får ta stort eget ansvar, utveckla och utvecklas samt arbeta lösningsfokuserat. Vi är en fullstor verksamhet i ett litet format som är beroende av medarbetarnas förmåga och drivkraft att agera med ett brett perspektiv på hela det kommunala uppdraget. Vi strävar därför alltid efter att ge god service och skapa professionella relationer både externt och internt.

Skinnskattebergs kommun tillhör finskt förvaltningsområde, varför kunskaper i det finska språket är meriterande.

Välkommen med din ansökan till Sveriges viktigaste jobb i Skinnskattebergs kommun!

Verksamheten

Sektor samhällsskydd och beredskap söker en beredskapssamordnare.
Uppdraget som beredskapssamordnare är inriktat mot att stärka kommunens förmåga att hantera svåra samhällsstörningar. Du arbetar aktivt med att utveckla och samordna kommunens krisberedskap enligt lagen (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder, inför och vid extraordinära händelser i fredstid och vid höjd beredskap. Målsättningen är att genom förebyggande åtgärder och en god beredskapsplanering minska samhällets sårbarhet.

Arbetsuppgifter

Du får möjligheten att bland annat driva utvecklingsarbetet med krisberedskapsfrågor, identifiera och analysera risker, planera för hur extraordinära händelser ska hanteras samt genomföra övningar och utbildningar. Du är, inom ditt område, ett kvalificerat stöd för den övriga organisationen.

Vid behov utarbetar du förslag till revideringar eller nya styrdokument och fungerar som sakkunnig både i kontakten med de förtroendevalda och med verksamheterna. Denna del av arbetet innefattar såväl skriftliga som muntliga föredragningar för kommunstyrelsen. Arbetet innebär mycket kontakter såväl internt som externt, samt samarbete med andra aktörer i kommunen och inom länet.
Då kunskapsområdet har kopplingar till kommunens övriga trygg- och säkerhetsarbete kan du därför även komma att handlägga andra förekommande ärenden inom säkerhetsområdet som ska beslutas politiskt.

Kvalifikationer

Vi söker dig med driv och engagemang som har en akademisk examen med inriktning mot risk- och krishantering eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Du bör ha praktisk erfarenhet från arbete med risk och sårbarhetsanalyser, kontinuitetshantering och krisberedskap.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För att lyckas i rollen behöver du ha en utvecklad förmåga att se helheten samtidigt som du kan få övergripande perspektiv och resonemang omsatta i praktisk handling. En annan förutsättning är att du har lätt för att samarbeta, entusiasmera och bygga relationer.
Vidare kräver arbetsuppgifterna att du är analytiskt lagd och har ett strukturerat arbetssätt.
Du uttrycker dig väl i tal och skrift, har förmågan att pedagogiskt förklara komplexa sammanhang och är bekväm med att tala inför grupper.

Meriterande kunskaper:
Kunskap om offentlig förvaltning
Utbildning i samhällsskydd och beredskap
Arbete med säkerhetsskyddslagen
Arbete med informationssäkerhet
Kunskap om totalförsvaret

Svenskt medborgarskap är ett krav då tjänsten innebär placering i säkerhetsklass. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Ett krav för anställning är godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Körkort B

Varaktighet, arbetstid

Heltid, tillsvidare. Tillsättning sker efter överenskommelse.

Intervjuer kan komma att ske under ansökningstiden.


Välkommen med din ansökan!


Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

sektorschef Arne Hjorth
0222-451 23
VISION Raili Gustavsson
0222-45135
Personalchef Linda Ahlsén
0222-45189
Miljöinspektör Anna Jansson
0222-451 05
Miljöinspektör Mikael Eriksson
0222-451 09
Miljöinspektör Siv Björkbacka
0222-451 28
rektor Ylva Åkerberg
0222-451 26
Lärarförbundet Marianne Georgsson
0222-45199
sektorschef Per Österberg
0222-451 16
enhetschef Bodil Frölich
0222-45115

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skinnskattebergs kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 augusti 2021
  • Ansök senast: 9 september 2021

Besöksadress

Kyrkvägen 7
None

Postadress

Kyrkvägen 7
Skinnskatteberg, 73922

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024