OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ljungby kommuns värdegrund är vi är öppna, vi är framåt och vi vill. Det betyder att vi håller vad vi lovar, löser problem tillsammans, är modiga och kreativa och har service i fokus. Kommunen växer med visionen "I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans. 35 000 invånare år 2035" och vi vill ha med dig på den resan. Vill du vara med?
Krisberedskap och civilt försvar får ett allt starkare fokus i samhället. För att möta de krav som ställs på kommunen behöver vi förstärka arbetslaget inom kommunens säkerhet- och beredskapsenhet. Vi söker därför en engagerad och driven person till en projekttjänst på 12 månader. Möjlighet till förlängning kan finnas.
Säkerhet- och beredskapsenheten är en del av kansliavdelningen men leds av kommunens säkerhetschef som också har personalansvar för enhetens medarbetare. Enheten ansvarar för att samordna kommunens arbete med krisberedskap, civilt försvar, informationssäkerhet, GDPR och brottsförebyggande arbete.
Besök oss gärna på www.ljungby.se/jobb
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som beredskapssamordnare kommer du i huvudsak arbeta med kommunens övergripande beredskapsplanering för civilt försvar och vara den som leder arbetet med att forma kommunens krigsorganisation. Konkret kommer det innebära att hålla ihop arbetet och driva det framåt, ta fram planer och styrdokument, utbilda och säkerställa samverkan internt och externt.
Utöver arbetet med civilt försvar kommer du tillsammans med övriga på enheten arbeta med uppgifter kopplade till kommunens krisberedskap och den överenskommelse som finns mellan stat och kommun. En uppgift är att säkerställa att beslutade trygghetspunkter kan aktiveras och bemannas i händelse av kris, men i tjänsten kommer även andra uppdrag att ingå. Som beredskapssamordnare ingår du i kommunens krisledningsorganisation.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk utbildning, gärna inom risk- och krishantering, eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du ska ha kunskap och erfarenhet av projektledning och erfarenhet av arbete med civilt försvar och/eller krisberedskap. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet.
Som person är du ansvarstagande, strukturerad, analytisk och noggrann. Du har en god kommunikativ och pedagogisk förmåga och är van vid att arbeta självständigt. Vi förutsätter att du har lätt för att samarbeta med andra både inom egna förvaltningen och andra verksamheter i kommunen, andra myndigheter och övriga externa parter.
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och för att bli aktuell för tjänsten som beredskapssamordnare behöver du ha svenskt medborgarskap. Tjänsten kommer tillsättas efter godkänd säkerhetsprövning.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten.
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga Jobb.
Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan utan tas med vid en eventuell intervju.
Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hesselstedt
0372-78 91 31
Fackliga företrädare nås genom kommunens växel
0372-78 90 00
Jan Melkersson
Chef kommunikation o IT Peter Wiman
0372 - 78 91 97
Nås genom kommunens växel
0372-78 90 00
Personalchef Anna Hesselstedt
Personalstrateg Eva Trulsson
Näringslivschef Jan Melkersson
0733-739123
Näringslivsutvecklare Maria Johansson
Administrativ chef Anna Andersson