OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20213443
Arbetsuppgifter
Som beredskapssamordnare är du ett stöd till direktör, förvaltningsledning och förvaltningens avdelningar i kris- och beredskapsarbetet. Du samordnar och säkerställer förvaltningens krisberedskapsförmåga för att hantera konsekvenserna av oönskade händelser där ordinarie resurser och rutiner inte räcker till.
I tjänsten som beredskapssamordnare arbetar du strategiskt med framtagande av planer och utvärderar och drar lärdomar för att uppnå effektivare hantering och stärka förvaltningens motståndskraft inför kommande kriser. En viktig del i ditt uppdrag är att arbeta förebyggande med risk och sårbarhetsanalyser och kontinuitetshantering. Som beredskapssamordnare leder du förvaltningens arbete med risk- och sårbarhetsanalyser som genomförs med de olika avdelningarna. I RSA arbetet ingår att utföra förvaltningsövergripande scenarioanalyser utifrån stadens beslutade fokusområden. I uppdraget ingår även att samordna utbildningsinsatser och övningar inom förvaltningen.
Under pågående hantering av oönskade händelser samordnar du arbetet och är ett ledningsstöd och resurs för den anpassade ledningen. För tillfället är du ett viktigt stöd för förvaltningsledningen i hanteringen av beredskapsarbetet med Covid-19 och företräder förvaltningen i stadsövergripande beredskapsforum i frågor rörande Covid-19. Beroende på utvecklingen av pandemin kan denna arbetsuppgift bli mer eller mindre omfattande. Tjänsten som beredskapssamordnare inkluderar även visst arbete med säkerhetsfrågor, främst kopplat till hot och våld.
I arbetet som beredskapssamordnare ingår samverkan med krisstödssamordnare, säkerhetssamordnare, hälso- och sjukvårdssamordnare, HR, kommunikation och andra stödfunktioner i förvaltningen. Du är förvaltningens kontaktperson och representant i beredskapsfrågor och i uppdraget ingår att delta i nätverk samt att företräda förvaltningen i olika sammanhang. Du ingår bland annat i ett stadsövergripande nätverk med övriga beredskapssamordnare i staden.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en för uppdraget relevant högskoleexamen på kandidatnivå eller en motsvarande yrkesutbildning, gärna med inriktning mot krisberedskap, som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har dokumenterad erfarenhet av arbete inom yrkesområdet med inriktning på kris- och beredskapsarbete och ett gediget intresse för, och kunskap om samhällsfrågor i ett brett perspektiv. Vi ser gärna att du har erfarenhet och vana av att bereda ärenden, ta fram beslutsunderlag och skriva rapporter och det är viktigt att du har en god administrativ förmåga.
Meriterande:
• Erfarenhet av risk- och sårbarhetsanalyser samt utformande av krisberedskapsplaner
• Utbildning inom krishantering, beredskap, risk- och sårhetsanalyser, säkerhet eller liknande.
• Erfarenhet av scenarioplanering och genomförande av övningar
• Erfarenhet av liknande arbete i kommunal förvaltning då rollen förutsätter god förståelse för det kommunala sammanhanget
• God kännedom om socialtjänstens arbete och uppdrag
För att lyckas väl och trivas i rollen så tror vi att du är en person som:
• har en god förmåga att leda och samordna processer och grupper
• har en självständig drivkraft inom dina ansvarsområden samt har en god förmåga att självständigt ta initiativ i ditt arbete
• är lyhörd, kommunikativ och nyfiken på andras perspektiv och du delar också med dig av egna erfarenheter och kunskaper
• har en god förmåga att skapa och bibehålla god struktur och planering.
• eftersom arbetet innebär samverkan med olika aktörer såväl internt som externt, är det viktigt att du har god samarbetsförmåga och förmåga att bygga och bibehålla nätverk
• är lugn och stabil och har en god förmåga att behålla ett realistiskt perspektiv
• har en god förmåga att förstå samhällets struktur och olika aktörers ansvarsområden
Stor vikt kommer att läggas vid personliga kompetenser och hänsyn kommer även tas till hur de sökandes kompetenser och erfarenheter kompletterar redan befintliga kompetenser på enheten och i arbetsgruppen.
Goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift krävs för tjänsten. Du behöver också ha svenskt medborgarskap.
Välkommen med din ansökan!
Om arbetsplatsen
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Tjänsten som beredskapssamordnare finns placerad på enhet social hållbarhet, som är en av fyra enheter på den strategiska avdelningen. På enheten samordnas ett flertal övergripande uppdrag som exempelvis våld i nära relation, beredskap- och krisstöd, organisationsbidrag till idéburen sektor, rättighetsfrågor och socialtjänstens medverkan i samhällsplaneringen. I enhetens uppdrag ingår att leda och samordna vissa uppdrag samt att vara ett stöd till nämnden och förvaltningens verksamheter i att utveckla och följa upp arbetet.
Information om tjänsten
Anställningsform: vikariat 12 månader
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: 1 mars eller enligt överenskommelse
Övrigt
Sökande som kallas på intervju skall vid intervjutillfället visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning. Sökande som erbjuds anställning kommer att ombedjas att uppvisa giltig id-handling (pass eller nationellt id-kort).
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98