Beredskapssamordnare

Beredskapssamordnare

Arbetsbeskrivning

Sveriges vackraste arbetsplats söker en
Beredskapssamordnare
med placering i Norrköping
Är du en erfaren beredskapssamordnare som vill göra skillnad? Vi erbjuder ett samhällsviktigt arbete som ger dig möjlighet att bidra till utveckling inom krisberedskap och totalförsvar. Just nu befinner vi oss i en utvecklingsresa och rör oss snabbt framåt. 
Att arbeta som beredskapssamordnare på Sjöfartsverket
I hela samhället pågår utvecklingen av Sveriges totalförsvar. I detta arbete har Sjöfartsverket en utpekad roll och ingår som en viktig aktör i kris och krig. Sjöfartsverket har därför sedan en tid tillbaka påbörjat återuppbyggnaden av förmåga inom Sveriges totalförsvar. 
I rollen som beredskapssamordnare på Sjöfartsverket kommer du att tillhöra Affärsavdelningen där du kommer att ha en viktig roll med att stödja och samordna planering och förmågeuppbyggnad inom avdelningens samhällsviktiga funktioner. Ditt arbete som beredskapssamordnare kommer att spänna över verksamhetens organisatoriska gränser och ditt arbete kommer vara viktigt för Sjöfartsverket, sjöfarten och Sveriges försörjning. Affärsavdelningen är en av Sjöfartsverkets fyra kärnavdelningar där viktig verksamhet såsom lotsning, lotstransporter, sjötrafikservice, sjögeografiskt arbete och sjömansservice ingår.
Arbetsuppgifter
Som beredskapssamordnare på Sjöfartsverket kommer dina arbetsuppgifter bland annat bestå av att:
- Driva och samordna avdelningens arbete med civilt försvar och krisberedskap.
- Vara avdelningens kontaktperson gentemot Sjöfartsverkets centrala funktion inom området.
- Ta fram olika typer av underlag och stötta verksamhetens egen förmågeutveckling.  
- Planera och genomföra övningar och utbildningar med fokus på kris och krig. 
- Initiera och driva projekt i samverkan med andra aktörer inom området. 
- Arbeta med avdelningens övergripande risk- och sårbarhetsanalyser, kontinuitetsplaner etc.
Vem är du?
För att lyckas i rollen som beredskapssamordnare har du som söker:
- Relevant eftergymnasial utbildning inom t.ex. samhällsplanering, försvarsinriktning, statsvetenskap med inriktning mot krisberedskap, totalförsvar eller samhällsutveckling alternativt annan likvärdig utbildning i kombination med erfarenhet som är relevant för tjänsten.
- Flerårig erfarenhet av arbete, eller besitter god kunskap, inom krisberedskap, totalförsvarsplanering och säkerhetsskydd i en större organisation.
- Erfarenhet av att driva projekt och har haft en ledande roll.
- Kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.
- B-körkort för manuellt växlat fordon då tjänsten kan innebära resor.
Det är meriterande om du:
- Har erfarenhet av samverkan inom kris och beredskap mellan myndigheter, andra offentliga organisationer och den privata sektorn.
- Har genomfört påbyggnadsutbildningar från MSB eller Försvarshögskolan. 
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person kräver rollen att du är bra på att samarbeta både internt inom affärsavdelningen men också med andra funktioner och roller på Sjöfartsverket. Du behöver vara självgående och kunna leda dig själv i de uppgifter du har, samt att du är kvalitetsmedveten och kan leverera väl förankrade resultat. Arbetsuppgifterna i rollen kräver ett stort mått av integritet och du behöver vara duktig på att själv strukturera upp ditt arbete och driva det framåt.
Du kommer vara direkt underställd enhetschefen för Verksamhetsanalys och Anlöpsservice och därifrån arbeta med hela Affärsavdelningen inklusive dess ledningsgrupp. 
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Befattningen kan innebära krigsplacering vid Sjöfartsverket.
Varför ska du välja Sjöfartsverket
Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.
Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vi arbetar aktivt för mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.
Hur och när?
Den här rekryteringen gäller en tillsvidareanställning som beräknas tillsättas snarast. Anställningen inleds med 6 månaders provanställning. Intervjuer kan ske löpande. 
Upplysningar:
Kerstin Hansdotter, Bitr. avdelningsdirektör Affärsavdelningen, 010-4784690 eller kerstin.hansdotter@sjofartsverket.se  (v. 27 och 29) alternativt Per Lagerström 010-4785556 per.lagerström@sjofartsverket.se (v. 28, 30, 31) 
Fackliga företrädare: 
Saco-S, Peter Hellberg
OFR/ST, Carl Cremonese
Seko, Bengt-Erik Johansson 
Samtliga kan nås via vår växel 0771-63 00 00.
Registrera din ansökan senast den 4 augusti 2022.
Diarienummer: 22-03042
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sjöfartsverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 juni 2022
  • Ansök senast: 4 augusti 2022

Liknande jobb