Beredskapssamordnare

Beredskapssamordnare

Arbetsbeskrivning

Upptäck Skinnskattebergs kommun – där arbetsliv och livskvalitet går hand i hand!

Skinnskattebergs kommun - där historiens djup möter framtidens möjligheter och där karriären utvecklas i en sammanhållen och mångfacetterad miljö. Vi är stolta över att kunna erbjuda förmåner till våra blivande medarbetare, som till exempel möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag. Som en tillåtande organisation, uppmuntrar vi till stort eget ansvar och möjligheten att utvecklas både personligt och professionellt.

Här i hjärtat av Bergslagen finner du inte bara en arbetsplats, utan en levande gemenskap där varje individ spelar en avgörande roll. Utforska vårt rika kulturarv och låt dig inspireras av den naturliga skönheten som omger oss. Skinnskattebergs kommun erbjuder en perfekt balans mellan en fullstor verksamhet i ett litet format och en livsstil där lugnet i våra skogar och sjöar ger en känsla av harmoni och tillhörighet.

Skinnskattebergs kommun tillhör finskt förvaltningsområde, vilket innebär att kunskaper i det finska språket är meriterande och ger dig en extra fördel i din karriär hos oss.

Sök Sveriges viktigaste jobb och bli en del av vår gemenskap här i Skinnskattebergs kommun! Tillsammans kan vi göra skillnad och forma en framtid där varje individ är betydelsefull.Verksamheten
Sektor samhällsskydd och beredskap söker en beredskapssamordnare. Uppdraget som beredskapssamordnare är inriktat mot att stärka kommunens förmåga att hantera svåra samhällsstörningar. Du arbetar aktivt med att utveckla och samordna kommunens krisberedskap enligt lagen (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder, inför och vid extraordinära händelser i fredstid och vid höjd beredskap. Målsättningen är att genom förebyggande åtgärder och en god beredskapsplanering minska samhällets sårbarhet.

Arbetsuppgifter
Du får möjligheten att bland annat driva utvecklingsarbetet med krisberedskapsfrågor, identifiera och analysera risker, planera för hur extraordinära händelser ska hanteras samt genomföra övningar och utbildningar. Du är, inom ditt område, ett kvalificerat stöd för den övriga organisationen.

Vid behov utarbetar du förslag till revideringar eller nya styrdokument och fungerar som sakkunnig både i kontakten med de förtroendevalda och med verksamheterna. Denna del av arbetet innefattar såväl skriftliga som muntliga föredragningar för kommunstyrelsen. Arbetet innebär mycket kontakter såväl internt som externt, samt samarbete med andra aktörer i kommunen och inom länet. Då kunskapsområdet har kopplingar till kommunens övriga trygg- och säkerhetsarbete kan du därför även komma att handlägga andra förekommande ärenden inom säkerhetsområdet som ska beslutas politiskt.

Kvalifikationer
Vi söker dig med driv och engagemang som har en akademisk examen med inriktning mot risk- och krishantering eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Du bör ha praktisk erfarenhet från arbete med risk och sårbarhetsanalyser, kontinuitetshantering och krisberedskap. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För att lyckas i rollen behöver du ha en utvecklad förmåga att se helheten samtidigt som du kan få övergripande perspektiv och resonemang omsatta i praktisk handling. En annan förutsättning är att du har lätt för att samarbeta, entusiasmera och bygga relationer. Vidare kräver arbetsuppgifterna att du är analytiskt lagd och har ett strukturerat arbetssätt. Du uttrycker dig väl i tal och skrift, har förmågan att pedagogiskt förklara komplexa sammanhang och är bekväm med att tala inför grupper. Körtkort B är ett krav.

Meriterande kunskaper:
Kunskap om offentlig förvaltning
Utbildning i samhällsskydd och beredskap
Arbete med säkerhetsskyddslagen
Arbete med informationssäkerhet
Kunskap om totalförsvaret

Svenskt medborgarskap är ett krav då tjänsten innebär placering i säkerhetsklass. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Ett krav för anställning är godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. 

Varaktighet/arbetstid
Heltid, tillsvidare. Tillsättning sker efter överenskommelse. Intervjuer kan komma att ske under ansökningstiden.

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

sektorschef Arne Hjorth
0222-451 23
VISION Raili Gustavsson
0222-45135
Personalchef Linda Ahlsén
0222-45189
Miljöinspektör Anna Jansson
0222-451 05
Miljöinspektör Mikael Eriksson
0222-451 09
Miljöinspektör Siv Björkbacka
0222-451 28
rektor Ylva Åkerberg
0222-451 26
Lärarförbundet Marianne Georgsson
0222-45199
sektorschef Per Österberg
0222-451 16
enhetschef Bodil Frölich
0222-45115

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skinnskattebergs kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 juli 2024
  • Ansök senast: 9 augusti 2024

Besöksadress

Kyrkvägen 7
None

Postadress

Kyrkvägen 7
Skinnskatteberg, 73922

Liknande jobb


HSE Manager (Wind Energy)

HSE Manager (Wind Energy)

5 september 2024

5 september 2024

Security Culture and Behavior Change Specialist

Security Culture and Behavior Change Specialist

5 september 2024

Säkerhetssamordnare

Säkerhetssamordnare

4 september 2024