OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Höganäs kommunkoncern smälter lokal passion samman med en utmanande attityd som säger "vi kör". Nu är vi på jakt efter fler hjärtliga samhällsbyggare som brinner för att göra vardagen för kommunens invånare lite bättre, varje dag. Hos oss i Höganäs kommer du inte bara att skapa mening utan också leverera verklig nytta till samhället.
Att strategiskt styra och samordna kommunens processer och vara det ultimata stödet för våra sju förvaltningar - det är kommunledningskontorets uppdrag. Vi nosar upp behov, kör analyser, tar fram alternativ och brinner för att skaka om saker och ting som är viktiga för kommunen, koncernen och vår samhällsutveckling. Vi gör det som måste göras med kvalité, hjärta och en nypa attityd.
ARBETSUPPGIFTER
Höganäs kommun söker dig som vill vara med och skapa en tryggare kommun inom beredskapsområdet. Du kommer att ingå i ett team som arbetar med frågor från det brottsförebyggande till större extraordinära händelser samt höjd beredskap.
Uppdraget som beredskapssamordnare är inriktat mot att stärka kommunens förmåga att hantera svåra samhällsstörningar. Du arbetar aktivt med att utveckla och samordna kommunens krisberedskap enligt lagen (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder, inför och vid extraordinära händelser i fredstid och vid höjd beredskap. Målsättningen är att genom förebyggande åtgärder och en god beredskapsplanering minska samhällets sårbarhet.
Vi vill att du har förmåga att sätta dig in i nya områden och att du kan omsätta myndigheter och andras krav till praktiskt arbete. Du har en akademisk examen inom till exempel beredskapsfrågor eller risk management. Det är meriterande om du har erfarenhet av kommunal verksamhet, kunskap om totalförsvaret och arbete med säkerhetsskyddslagen.
Du är en strategisk, drivande, uthållig och positiv person som kan kommunicera tydligt, både skriftligt och muntligt, så att ditt budskap verkligen når fram.
Du får möjligheten att driva utvecklingsarbetet med beredskapsfrågor, identifiera och analysera risker, planera för hur extraordinära händelser ska hanteras samt genomföra övningar och utbildningar. Du är ett kvalificerat stöd för den övriga organisationen.
Vid behov utarbetar du förslag till revideringar eller nya styrdokument och fungerar som sakkunnig både med förtroendevalda och med verksamheterna. Denna del av arbetet innefattar såväl skriftliga som muntliga föredragningar för kommunstyrelsen. Arbetet innebär mycket kontakter såväl internt som externt, samt samarbete med andra aktörer i kommunen och inom länet.
KVALIFIKATIONER
Vi ser gärna att du har praktisk erfarenhet från arbete med risk- och sårbarhetsanalyser, kontinuitetshantering och krisberedskap.
För att lyckas i rollen behöver du ha en utvecklad förmåga att se helheten samtidigt som du kan få övergripande perspektiv och resonemang omsatta i praktisk handling. Du är trygg i att ta en ledande roll inom ditt område och att vara ett stöd till hela organisationen. Du har lätt för att samarbeta, entusiasmera och bygga relationer. Du är analytiskt lagd och har ett strukturerat arbetssätt.
Du uttrycker dig väl i tal och skrift, har förmågan att pedagogiskt förklara komplexa sammanhang.
Svenskt medborgarskap är ett krav då tjänsten innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för anställning är godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
ÖVRIGT
"Höganäs kommun ska i alla sina rekryteringar sträva mot en jämnare fördelning mellan könen och en ökad representation av övriga olikheter inom kommunens olika verksamheter" - så står det i våra "Aktiva åtgärder för jämställdhet och mångfald". Det är inte alltid enkelt, men vi jobbar för detta varje dag.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess i Höganäs kommun använder vi rekryteringsverktyget Offentliga Jobb/Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Offentliga Jobb genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma/Offentliga Jobb via hjälpformuläret, se info på Offentliga Jobb - alternativt ring 0771-693 693.
Kontaktpersoner på detta företaget
Charlotte Vahtera
042-33 77 68
Din fackliga representant
042-33 71 00
Rekryterare Kulla Bemanning Annika Ottermo
042-337472
Kommunals expedition
042-33 72 43
via kommunens växel Din fackliga representant
042-33 71 00
HR-strateg Maria Ramberg
042-33 71 72
Rekryterare Kulla Bemanning Annika Ottermo
042-33 74 72
Kommunikationschef Charlotte Vahtera (på plats 1-23 juli)
042-33 77 68
HR-strateg Maria Ramberg (fram t.o.m. 1 juli)
042-337172
Ekonomichef Per Broman
042-33 71 18