Arbetsbeskrivning
Att arbeta i Hörby kommun
Hörby kommun med 15 700 invånare ligger mitt i Skånes hjärta med det mesta och det bästa runt hörnet.
Hörby är en mycket gammal handelsort. Vi som bor eller arbetar i Hörby är mycket stolta över vår vackra och blandade natur.
Här kan man få känslan av att befinna sig mitt i vildmarken och ändå är människor, service och bekvämligheter aldrig långt borta.
Kommunen erbjuder en mångfald av arbetsuppgifter och yrken. Att arbeta inom Hörby kommun handlar i första hand om att ge service till våra medborgare.
Service inom allt från vård och omsorg till parkskötsel och anläggningsarbeten.
Vi arbetar aktivt med att vara en god arbetsgivare med bra anställningsvillkor, arbetsmiljö och utvecklingsmöjligheter.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du göra skillnad inom krisberedskap och civilt försvar?
Då kan du vara den vi söker!
Vi söker en beredskapssamordnare till Hörby kommun. Tjänsten är placerad på kanslienheten, där flera kompetenser som civil beredskap, arkiv, digitalisering, registratur och nämndsadministration samverkar.
Du kommer att ansvara för att integrera säkerhet- och beredskapsfrågor som en naturlig del i våra processer och kommunens verksamheter. Du kommer att arbeta aktivt med att identifiera beroenden och beröringspunkter mellan olika områden för att säkerställa en helhetssyn på säkerhet och beredskap.
I rollen som beredskapssamordnare ansvar du för att stärka kommunens förmåga, minska sårbarhet inför och vid inträffade av händelser i fredstid och vid höjd beredskap. Du kommer att vara en viktig del i arbetet med att genomföra analyser, ge förslag på åtgärder och genomföra insatser för att stärka våra verksamheters förmågor att hantera krisberedskap och planera civilt försvar.
Du rapporterar till närmaste chef och till förvaltningens styrgrupp för civil beredskap. Du kommer att ingå i en strategisk grupp med olika ansvarsområden som jobbar tillsammans för kommunens utveckling.
Det finns ett stort utrymme för att själv vara med och forma uppdraget. Hörby kommun samverkar med grannkommuner inom samtliga dina ansvarsområden och i detta arbete har du en nyckelroll.
Exempel på arbetsuppgifter:
• Utveckla och implementera planer för krisberedskap och civilt försvar
• Utbildningar och övningar inom området
• Uppgifter inom säkerhetsskyddsområdet
• Samverkan med interna och externa aktörer
• Ansvar för omvärld och analys i kommunens krisledningsstab
• Tar fram beslutsunderlag i ärenden relaterade till civilt försvar, säkerhetsskydd och
krisberedskap
KVALIFIKATIONER
Du som söker har erfarenhet av tidigare arbete inom beredskapsområdet eller annat område som arbetsgivaren bedömer vara relevant och gärna erfarenhet av att arbeta i en kommun.
Din formella kompetens har du från en akademisk utbildning inom områden så som exempelvis statsvetenskap, socialt arbete eller samhällsplanering på minst kandidatnivå. Du kan också ha annan utbildning i kombination med arbetserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
Arbetet ställer krav på förmåga att röra sig mellan strategiska, taktiska och operativa arbetsuppgifter. Vardagen kommer att innebära kontakter med olika typer av verksamheter och med olika nivåer inom kommunen. Samverkan med andra aktörer så som myndigheter, näringslivet, kommuner och regioner är en naturlig del av arbetet.
Att driva frågor framåt i olika forum innebär framtagande av projektplaner, genomförande, utbildning, uppföljning och avrapportering av dessa.
Som person söker vi dig som kan hantera osäkerheter på ett positivt sätt. Det krävs god förmåga att arbeta självständigt, tolka in och genomföra uppdrag och leda utveckling samtidigt som du är en del av laget.
Du skapar och vårdar relationer och nätverk. Mötet med andra människor med olika förutsättningar är centralt och för att fungera i rollen krävs prestigelöshet, ödmjukhet och en förmåga anpassa sig efter målgruppens behov.
Det är meriterande om du har erfarenhet av/kunskaper inom projektledning, säkerhetsskydd, informationssäkerhet, analys-, planerings- och uppföljningsarbete på strategisk nivå.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass kommer en säkerhetsprövning och registerkontroll att genomföras.
Du är välkommen att kontakta rekryterande chef Petter Hallberg om du har frågor om tjänsten eller om arbetsuppgifterna, antingen via vår växel 0415 37 80 00 eller via e-post petter.hallberg@horby.se
Varmt välkommen med din ansökan.
Intervjuer kan hållas under ansökningstiden vänta inte med din ansökan!
ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!
Intervjuer kan hållas under ansökningstiden vänta inte med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hörby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har Hörby kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Tack på förhand!
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Robert Odeberger
0415-37 82 10
Fackliga organisationer kan nås via växeln.
0415-37 80 00
Kommunchef Johan Eriksson
0415.37 82 02
Utredare Rolf Persson
0415-37 82 25
Systemförvaltare Carina Pålsson
0415.37 82 19
Personalchef Göran Malmström
0415-37 82 21
Personalspecialist Elisabeth Wilson
0415-378223
Personalspecialist Anneli Mellhorn
0415-378224
Rival Rekrytering Peter Wolff
Näringslivschef Karin Kroon Gunnarsson
0415.37 82 63