Beredskapssamordnare krisberedskap och civilt försvar

Arbetsbeskrivning

Trivs du i en samordnande roll och vill du vara med i arbetet att stärka hälso- och sjukvårdens beredskap vid fredstida kriser, höjd beredskap och krig? Vi erbjuder ett samhällsviktigt och engagerande arbete på en intressant och dynamisk arbetsplats. Just nu befinner vi oss på en utvecklingsresa och du kommer in i en föränderlig organisation med en stabil grund att stå på. 

Om tjänsten

Vi söker nu en utredare som vill vara en del av myndighetens arbete med utbildnings- och övningsverksamhet inom krisberedskap och civilt försvar i beredskapssektorn hälsa, vård och omsorg. Du kommer att arbeta på en avdelning som ansvarar för Socialstyrelsens arbete med krisberedskap och civilt försvar. Avdelningen är nyinrättad och enheten du tillhör är under uppbyggnad vilket innebär stora möjligheter att påverka dina egna arbetsuppgifter och kompetensutveckling.

I denna roll kommer du att samordna och utveckla myndighetens krisledningsorganisation och bemanningen av denna, samt att delta i arbetet med att planera, genomföra, utvärdera och följa upp intern och extern utbildning och övning.

Tjänstgöring som Tjänsteman i Beredskap (TiB) i myndighetens beredskapsorganisation kan komma att ingå (vilket innebär schemalagd jourberedskap) liksom arbete i myndighetens krislednings- och krigsorganisation.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har god samarbetsförmåga och kan skapa goda relationer då arbetet innebär många kontakter med andra medarbetare och externa samarbetspartners. Rollen kräver också att du har ett strukturerat arbetssätt och förmåga att tänka nytt och hitta innovativa lösningar på problem. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har


• högskoleutbildning inom eller erfarenhet av för tjänsten relevant område
• erfarenhet av planering, genomförande, utvärdering och uppföljning av utbildningar och övningar
• erfarenhet av arbete i det svenska beredskapssystemet
• erfarenhet av utrednings- eller projektledningsarbete
• kunskap om det svenska beredskapssystemet och dess regelverk
• kunskap om och erfarenhet av arbete i krisledningsorganisation
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har


• utbildning i krishantering, totalförsvar eller liknande genom MSB eller FHS/CTSS
• utbildning i stabsmetodik
• utbildning i framtagande, genomförande och uppföljning av övningar
• erfarenhet av arbete med frivilliga försvarsorganisationer
• erfarenhet av arbete i säkerhetsskyddad verksamhet och frågor som berör civilt eller militärt försvar
• erfarenhet från samverkan mellan myndigheter och regioner, kommuner eller näringsliv
• kunskaper om CBRN
• kunskap om hälso- och sjukvården eller socialtjänsten och dess organisation, funktion och styrning
• kunskaper om offentlig förvaltning och styrning.

 Bra att veta

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på avdelningen för krisberedskap och civilt försvar, enheten för operativ beredskap.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

När du ansöker får du besvara ett antal urvalsfrågor som är kopplade till kravprofilen i annonsen. Dina svar används som en del i urvalsarbetet och kan avgöra om du går vidare i rekryteringsprocessen eller inte. Det är därför viktigt att du svarar så utförligt och tydligt som möjligt. Vi använder oss inte av personligt brev vid urvalet, därför bifogar du endast ditt cv.   

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Stefan Unnevall på stefan.unnevall@socialstyrelsen.se Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Hedvig Olsson på hedvig.olsson@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för SACO är Carl-Erik Flodmark carl-erik.flodmark@socialstyrelsen.se Facklig företrädare för ST/OFR är Anders Nordlund anders.nordlund@socialstyrelsen.se Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 26 november 2024.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 november 2024
  • Ansök senast: 3 december 2024

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024