OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Partille kommun har idag nära 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.
På kommunhuset i centrala Partille finner du kommunstyrelseförvaltningens avdelning för Centralt stöd och utveckling, som med sina specialistkompetenser ansvarar för att samordna, stödja och följa upp kommunövergripande processer. Avdelningen ansvarar bland annat för den politiska ärendeberedningen, dokumenthantering, arkivfrågor, juridiskt stöd, strategiska hållbarhetsfrågor, kommunens styrmodell och, från den 1 december, även för kommunens kris-, beredskaps- och säkerhetsfrågor.
ARBETSUPPGIFTER
Till oss i Partille kommun söker vi en beredskapssamordnare som kommer att arbeta kommunövergripande med beredskapsfrågor. Uppdraget har sin grund i gällande lagkrav samt överenskommelserna mellan staten och kommunerna inom krisberedskap och civilt försvar.
Som beredskapssamordnare ansvarar du för utvecklingen av kommunens krisberedskap och krishantering, och vi tror att du brinner för dessa frågor. I uppdraget kommer du bland annat ta fram, implementerar och upprätthålla strategiska dokument och riktlinjer, så som krishanteringsplaner, kontinuitetsplaner med flera. Du genomför även risk- och sårbarhetsanalyser och ansvarar för riskhantering. Du är en god relationsbyggare och arbetar nära våra verksamheter i att ge stöd och råd i beredskapsfrågor till våra chefer. Omvärldsbevakning är en naturlig och viktig del av uppdraget.
Du kommer att tillhöra Centralt stöd- och utvecklingsavdelningen och arbeta tätt tillsammans med din kollega, som har uppdraget säkerhetssamordnare. Ert gemensamma uppdrag är att långsiktigt driva, utveckla och samordna kommunens kris-, beredskaps- och säkerhetsfrågor. Vidare kommer du att ingå i kommunens krisorganisation samt vara en del av kommunens Tjänsteman i Beredskapsorganisation (TiB).
Arbetstiden är förlagd till dagtid men kvällar och helger kan förekomma.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning med inriktning mot krisberedskap, totalförsvar och/eller säkerhetsfrågor, alternativt annan likvärdig utbildning. Har du erfarenhet samt god kunskap om samhällets krisberedskap, totalförsvarsplanering och säkerhetsskydd är det meriterande för tjänsten. Likaså erfarenhet av utredningsarbete eller projektledning, gärna inom kommunal eller annan offentlig verksamhet. Uppdraget kräver en god juridisk förståelse och goda kunskaper om relevant lagstiftning.
För att bli framgångsrik i uppdraget som beredskapssamordnare krävs det att du är självgående i ditt arbete och tar ansvar för dina uppgifter samtidigt som du har en god förmåga att skapa relationer och samarbeta med andra. Du kommer ha många interna och externa kontakter vilket gör att vi söker sig som visar ett gott omdöme vid uttalanden, ageranden och beslut. Du kommunicerar på ett klart och tydligt sätt och kan anpassa din kommunikation efter den du har framför dig. Sist men inte minst önskar vi att du har ett genuint intresse för säkerhetsfrågor och förmågan att arbeta strategiskt med frågorna och uppdraget.
Låter det som en tjänst för dig?
Välkommen med din ansökan
ÖVRIGT
Tjänsten kan komma att bli säkerhetsklassad vilket innebär att du då kommer att behöva genomgå en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen.
För anställning som säkerhetssamordnare kommer du att behöva uppvisa ett utdrag ur belastningsregistret.
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.