Beredskapssamordnare till E-hälsomyndigheten

Beredskapssamordnare till E-hälsomyndigheten

Arbetsbeskrivning

Som medarbetare hos oss får du vara med och driva ett av de mest intressanta utvecklingsområdena i det svenska samhället: e-hälsa. För dig innebär det en möjlighet att kombinera din kompetens inom beredskap och krishantering med ett samhällsengagemang och en vilja att skapa nytta för Sveriges invånare.

E-hälsomyndigheten är en beredskapsmyndighet och har därmed ett utökat uppdrag inom krisberedskap och civilt försvar. Vi växer och söker därför ytterligare beredskapssamordnare som kan bidra till att samordna och utveckla krisberedskapsarbetet och totalförsvarsplanering på myndigheten.

Tjänsten är placerad på enheten Säkerhet och Beredskap som finns på staben. Staben biträder generaldirektören i ledning och styrning av myndigheten. Enhetschefen, tillika säkerhetsskyddschef, har det övergripande ansvaret för beredskapsarbetet på myndigheten.

På enheten arbetar beredskapssamordnare, säkerhetsskydds- och informationssäkerhetsresurser. Vårt arbete påverkas av omvärldsläget vilket innebär att vi behöver ha förmåga att ställa om och anpassa oss.  Det innebär att vi löser uppgifter tillsammans i teamet.

Jobbet innebär många kontakter inom myndigheten.

Om tjänsten
Som beredskapssamordnare driver och utveckla du myndighetens beredskapsarbete med övrig säkerhets- och beredskapspersonal på enheten.  Din förmåga att kartlägga, utreda, analysera och kommunicera aktuella behov av att stärka beredskap och totalförsvarsförmåga är viktiga egenskaper i arbetet med att stödja verksamheten.

I uppdraget ingår att stödja verksamheten med sakkunskap och stöd i utvecklingen av styrdokument, regelverk och arbetsmetoder samt stärka myndighetens förmåga. Du kommer bland annat att arbeta med risk- och sårbarhetsanalyser, kontinuitetsarbete och regeringsuppdrag. Som beredskapssamordnare deltar du även i arbetet med att samordna, upprätthålla, utbilda och öva myndighetens kris- och krigsorganisation.

Du kan bli aktuell för uppdraget som tjänsteman i beredskap (TiB). Tjänsten omfattar nationell samverkan inom beredskapssektorn och andra myndigheter samt internationellt arbete som en del av Sveriges medlemskap i NATO.

Om dig
För att trivas och lyckas i rollen ser vi att du är stabil, strukturerad och självgående med god förmåga att organisera ditt arbete. Du är flexibel och har förmågan att hantera omprioriteringar och är van att arbeta i grupp likväl som självständigt. I rollen kommer du att ha ett nära samarbete med dina kollegor och vi förutsätter att du har en god samarbetsförmåga.

Vi söker dig som har:


• Eftergymnasial utbildning inom relevant område för tjänsten eller genom arbete förvärvad kunskap som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Minst 5 års erfarenhet av arbete med krisberedskap eller totalförsvar.
• Erfarenhet av att planera, leda och genomföra risk och sårbarhetsanalys.
• Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Det är meriterande för tjänsten om du har: 


• Erfarenhet av kontinuitetsarbete för digitala tjänster och eller infrastruktur.
• Erfarenhet av att planera, utforma och genomföra utbildningsinsatser.
• Erfarenhet av arbete med säkerhetsskyddsfrågor och behörighet inom området signalskydd.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Vad erbjuder vi?
Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen.

Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag.

På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss

Är du intresserad?
Frågor angående tjänsten besvaras av:

Enhetschef Johan Carlström: 076-140 26 12.
HR-specialist Matilda Lyngell: 010-106 09 92.

Fackliga representanter:
Fabian Göransson, Saco: 010-458 62 34.
Ingela Gångfeldt, ST: 010-458 62 90.

Välkommen att skicka in din ansökan med cv och personligt brev via vårt rekryteringsverktyg senast den 4 december 2024. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan.

Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Kalmar eller Stockholm. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan Kalmar och Stockholm.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras före anställning.

Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen.

Om E-hälsomyndigheten
E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård.

Hos oss arbetar cirka 400 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se

Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: E-hälsomyndigheten
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 november 2024
  • Ansök senast: 4 december 2024

Liknande jobb


13 november 2024

13 november 2024

13 november 2024