Beredskapssamordnare till Finansinspektionen

Beredskapssamordnare till Finansinspektionen

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till att bygga upp Sveriges civila försvar och har du erfarenhet av arbete inom civil beredskap, samordning och projektledning? Då kan det här vara jobbet för dig!

Om jobbet

Sedan den 1 oktober 2022 är Finansinspektionen beredskapsmyndighet och sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn finansiella tjänster inom det civila försvaret i Sverige.

Som beredskapssamordnare är du med och utvecklar Finansinspektionens (FI:s) roll som sektorsansvarig myndighet inom det civila försvaret. Du samordnar frågor och uppgifter som rör beredskapsplanering vilket inkluderar regelbundna kontakter med såväl andra statliga myndigheter som privata företag. Du ansvarar för att bereda och ta fram underlag för beslut, ta fram risk- och sårbarhetsanalyser och nulägesbilder för sektorn, samt bidrar till att utveckla metodiken för detta. Dessutom deltar du i arbetet med att leda olika samordningsfora, nätverk och workshops och omvärldsbevaka inom eget ansvarsområde.

Arbetet är förenat med många kontakter både inom myndigheten och med samverkande aktörer vilket innebär att du kommer skapa och underhålla relationer både internt och externt. Rollen kräver en hög integritet och sekretessmedvetenhet.

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har akademisk utbildning med relevant inriktning
• har flerårig erfarenhet av arbete inom finansiell sektor eller krisberedskap
• har erfarenhet av projektledning och samordning
• har erfarenhet av att ta fram och bereda underlag för beslut
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du                                                                                                        


• har erfarenhet av arbete med krisberedskap från svensk myndighet
• har god kunskap om det svenska finansiella systemet och dess aktörer
• har erfarenhet från arbete med operativa risker i finansiell sektor
• har kännedom om it- och informationssäkerhetsrisker, cyber eller motsvarande risker
• har erfarenhet av arbete med metod- och verksamhetsutveckling.

Om dig

I det här jobbet behöver du


• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• se framåt och planera ditt arbete utifrån långsiktiga mål
• planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• vara hjälpsam, flexibel och bemöta andra på ett vänligt och respektfullt sätt.





Om oss

FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.

På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.





Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi ställer krav på att du har hög integritet och sekretessmedvetenhet och kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet

Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering. 





Anställningsform:



Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:



Charlotte Koutras, biträdande avdelningschef, 08-408 983 11





Sista ansökningsdag:



2023-09-03

Kontaktpersoner på detta företaget

Therese Thunström

Therese Thunström
+46730623372

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Finansinspektionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 augusti 2023
  • Ansök senast: 4 september 2023

Besöksadress

Brunnsgatan 3
None

Postadress

Brunnsgatan 3
Stockholm, 10397

Liknande jobb


Treasury Specialist

Treasury Specialist

20 december 2024

Transformation Implementation Manager

Transformation Implementation Manager

20 december 2024

18 december 2024

18 december 2024