OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ansök idag. Kollegor imorgon.
Beskrivning
För att kunna hantera kriser och skapa en större robusthet behöver Mora kommun utveckla sitt arbete inom beredskapsområdet.
Uppdraget som beredskapssamordnare innebär att arbeta med frågor och uppgifter kopplade till kommunens krisberedskap och civila beredskap utifrån LEH. Uppdraget är att samordna, stötta och vägleda kommunens förvaltningar i deras praktiska arbete med beredskapsplanering. Till stöd i detta arbete jobbar du utifrån Överenskommelsen om kommuners krisberedskap och Överenskommelse om kommunernas arbete med civilt försvar. Du kommer ha ett nära samarbete med kommunens säkerhetssamordnare.
Kansli- och säkerhetsenheten är en stabsenhet och bedriver sitt arbete på uppdrag av kommunstyrelsen. Enheten ansvarar för kommunens övergripande arbete med beredskaps-, säkerhets- och brottsförebyggande arbete. Enheten svarar också för registratur och sekreterarskap åt kommunstyrelse och kommunfullmäktige samt ansvarar för kommunens arbete med dataskydds- och informationssäkerhetsarbete.
Arbetsuppgifter
Som beredskapssamordnare hos oss kommer du primärt att stödja och utveckla kommunens verksamheter i sitt arbete med beredskapsfrågor. Målet är att kommunen ska ha en god förmåga att hantera samhällsstörningar och större händelser.
Rollen innebär att du förväntas leda egna projekt och processer, men också delta i och vara ett stöd i andras uppdrag. Du kommer att ha kontakt med offentliga och privata aktörer, frivilligorganisationer och allmänheten. Du förväntas kunna ta till dig nya förutsättningar och sätta dig in i nya ämnesområden samt vara behjälplig och ta ansvar för hela enhetens uppdrag.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har lägst gymnasieexamen. Relevant akademisk examen med inriktning mot risk- och krishantering eller motsvarande är meriterande.
Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av arbete inom kommunal verksamhet eller praktisk erfarenhet av beredskapsarbete. Har du tidigare erfarenhet av att leda projekt och att, utifrån styrande dokument, ta fram riktlinjer och rekommendationer är det också meriterande.
För att lyckas i arbetet behöver du vara relationsskapande, ha förmåga att se helheten och att arbeta på ett strukturerat sätt. Du är stabil och har integritet.
Övrigt
Anställningen är en projektanställning under 2 år.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Eftersom resor inom tjänsten förekommer krävs B-körkort.
Mora kommun
Mora kommun är alla vi som jobbar här. För oss är det naturligt att ha medborgaren/kunden i fokus, vara serviceinriktade och bemöta alla med respekt. Vi tar gemensamt ansvar för verksamheten, vår egen och andras arbetssituation. När vi möter utmaningar och nya förutsättningar gör vi det med ett positivt förhållningssätt och tar tillsammans initiativ till utveckling. Var med oss när vi växer som människor och kommun. Idag och imorgon. Läs mer om oss här: https://morakommun.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/mora-kommun-som-arbetsgivare.html
För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttarservice, se vidare http://www.rekryteringslots.se/
Om du är eller tidigare har varit anställd i Mora kommun kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.
Vi värnar om din integritet, läs mer om vår behandling av personuppgifter här: https://morakommun.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/behandling-av-personuppgifter-gdpr.html.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.