Beredskapssamordnare - vikariat

Beredskapssamordnare - vikariat

Arbetsbeskrivning

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Vi har massor att göra och behöver din hjälp under tiden en kollega är föräldraledig.

Som vikarierande beredskapssamordnare kommer du, i nära samarbete med kommunens chefer och medarbetare, samordna och stödja utvecklingen av krisberedskap och civilt försvar i Österåkers kommun utifrån nationella uppdrag, politiska satsningar och redan pågående arbete. Som beredskapssamordnare arbetar du för att stärka kommunens förmåga att förebygga och kunna hantera påfrestningar såväl i fred som i krig.

Vi söker en vikarie på heltid under 2024 med möjlighet till förlängning, men om det inte passar dig och du är rätt person för oss hittar vi en annan lösning. Kontakta oss så får vi se vad vi kan komma fram till.  

Ditt nya jobb

Som vikarierande beredskapssamordnare kommer du arbeta brett inom områdena krisberedskap och civilt försvar. Det innebär bland annat att, tillsammans med säkerhetschef mfl. arbeta med följande:


• planera och utveckla kommunens arbete med krisberedskap och civilt försvar, t ex. genom utbildningar och övningar.
• stödja genomförandet av risk- och sårbarhetsanalysens beslutade åtgärder, både på central nivå och förvaltningsnivå.
• delta i utvecklingen av kommunens trygghetspunkter och reservkraftsrelaterat arbete.
• delta i projekt inom försörjningsberedskap, så som livsmedelsförsörjning, dricksvattenförsörjning.
• samverka internt inom kommunen och externt med andra myndigheter, kommuner och aktörer inom området.

Arbete utanför ordinarie arbetstid kan förekomma, men i liten omfattning.

Din profil

För att trivas i rollen behöver du ha förmåga att arbeta strukturerat i grupp med andra, men också självständigt samt vilja utvecklas. Ett stort engagemang, prestigelöst förhållningssätt och flexibilel personlighet är viktigt, likaså förmåga att bygga relationer och samarbeta med andra. Du ser helheter och kan ta hänsyn till flera perspektiv.

Eftersom Säkerhet- och trygghetsavdelningen hanterar allvarliga händelser och känslig information av olika slag krävs att du är en stabil och stresstålig person med hög integritet.

Kvalifikationer

Vi ser gärna att du har följande bakgrund, men har du inte hunnit införskaffa all erfarenhet ännu så kanske ett vikariat hos oss ändå kan passa och vara det som gör att du utvecklar dig inom området.


• relevant akademisk utbildning alternativt utbildning eller erfarenhet med inriktning som kommunen bedömer likvärdig
• goda sak- och metodkunskaper inom krisberedskap, samhällsskydd och civilt försvar
• erfarenhet av arbete med risk- och sårbarhetsanalyser, kontinuitetsplanering, säkerhetsskydd och civilt försvar
• god kunskap om de lagar som styr kommuners kris- och beredskapsarbete i fredstid samt arbetet med civilt försvar och höjd beredskap
• lätt för att kommunicera, uttrycka dig i tal och skrift anpassat till sammanhanget och till olika målgrupper

Uppfyller du inte riktigt alla förväntningarna, men ändå bedömer din bakgrund relevant så vill vi gärna ha din ansökan.

För anställning krävs att du genomgår godkänd säkerhetsprövning vilket genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen. Ansökan innebär samtycke till säkerhetsprövning.

Anställningens omfattning

Heltid eller annan omfattning efter överenskommelse

Anställningsform

Vikariat på heltid under 2024 med möjlighet till förlängning.

Tillträde

1 januari eller senare enligt överenskommelse

Sista ansökningsdag

2023-12-15

Ansökningar behandlas löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum så vänta inte med din ansökan.

 

Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på vår webbplats.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 november 2023
  • Ansök senast: 15 december 2023

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


Verksamhetskoordinator

Verksamhetskoordinator

3 oktober 2024

2 oktober 2024

Projektkoordinator

24 september 2024