OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Riksbanken arbetar vi på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Inom enheten Beredskap och samverkan söker vi dig som har ett stort intresse av krisberedskap och totalförsvar, och vill vara en viktig del i beredskapsarbetet för att främja säkra och effektiva betalningar.
VI ERBJUDER DIG
Utmanande arbetsuppgifter i en händelserik miljö där Sveriges ekonomiska utveckling står i fokus. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och mycket stor möjlighet till kompetensutveckling inom beredskapsområdet.
DET HÄR GÖR DU HOS OSS
I din roll som beredskapsspecialist kommer du att arbeta med planering och genomförande av olika aktiviteter som syftar till att säkerställa allmänhetens möjlighet att göra betalningar under fredstida kriser och höjd beredskap.
Din roll omfattar att strukturera, samordna och förankra arbete både internt och externt. Arbetsuppgifterna omfattar exempelvis utveckling och implementering av arbetsprocesser, planering och genomförande av workshops, utbildningar och övningar samt att bidra med beredskapsperspektiv i olika aktiviteter som berör betalningar. Du arbetar tillsammans med kollegor inom enheten, vissa aktiviteter leds av dig och i andra aktiviteter deltar du i en stödjande roll.
DITT TEAM
Enheten består av fem kollegor där vi arbetar tätt tillsammans. Dina dagliga kontaktytor är både internt (inom vår egen avdelning AFB, avdelningen för betalningar, samt med övriga avdelningar på Riksbanken) och externt (myndigheter och privata aktörer). Som en viktig aktör i det centrala betalningssystemet i Sverige samverkar Riksbanken med andra myndigheter och privata aktörer för att förebygga och hantera störningar i det centrala betalningssystemet. Samverkan sker inom ramen för Samverkansområde Ekonomisk Säkerhet (SOES), Finansiella Sektorns Privat-Offentliga samverkan (FSPOS), i andra samverkansforum men även med enskilda myndigheter och privata aktörer.
MER OM DIG
Som person är du social, positiv med stort fokus på struktur, ordning och reda. Du har förmåga att självständigt driva dina uppgifter framåt och tar ansvar för din leverans. Du är samarbetsinriktad och bidrar i teamet för att nå gemensamma mål. Du har god kommunikativ förmåga i både tal och skrift både på svenska och engelska.
Du har relevant akademisk utbildning. Du har minst 3-4 års erfarenhet av arbete med civil beredskap. Du har kompetens och erfarenhet av projektledning och av arbete med betalningar. Det är meriterande om du har arbetat med samverkan mellan aktörer inom den finansiella sektorn. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av arbete på myndighet.
MER OM TJÄNSTEN
Tjänsten är ett vikariat på 1,5 år med tillträde omgående eller enligt överenskommelse. I vissa fall ställs krav på svenskt medborgarskap och säkerhetsprövningssamtal för säkerhetsklassade tjänster.
ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Huvudkontoret är beläget på Brunkebergstorg mitt i centrala Stockholm. Som anställd på Riksbanken tar du del av bra förmåner som bland annat generösa semestervillkor, möjlighet till ledarledda träningspass och gym, subventionerad lunch i personalmatsalen, friskvårdsbidrag och subventionerad massage. Följ oss även på linkedin, facebook och twitter för att se våra senaste uppdateringar. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här.
INTRESSERAD?
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev inklusive relevanta betyg senast den 4 april. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor. Vi kommer löpande kalla intressanta kandidater på intervju.
Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att du lämnar in examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning och vi kontrollerar att dessa stämmer. Du kan välja att ladda upp relevanta dokument redan vid ansökningstillfället eller så inlämnar du dessa längre fram i processen om det blir aktuellt. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!
Vi återkopplar till dig via mail och ber dig att noga se över både inkorg och skräppost så du inte missar något. Du får också gärna kontakta oss med vändande mail om du upptäcker att utskicken inte hamnar rätt.
Vi har valt annonseringskanaler och undanber oss försäljare av rekryteringstjänster och annonser.