Bergs kommun rekryterar Ekonom/Controller

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Bergs kommun. Här hittar man både lugnet och äventyret. Att bo och leva i Berg är enkelt, tryggt och naturligt. Här finns storslagen och ren natur på nära håll, stark entreprenörsanda och ett aktivt kultur- och föreningsliv. Människor är öppna och jordnära och bryr sig om varandra. Idag har kommunen nästan 1200 företag, och rankas högt i Sverige vad gäller såväl företagsamhet som nyföretagande. Fjällvärlden är attraktiv för många, tillsammans med närheten till både Storsjön och Östersund. Läs gärna mer på berg.se

Vi rekryterar nu en Ekonom/Controller till Kommunledningskontorets administrativa del

Arbetsbeskrivning

Administrativa avdelningens ansvarsområde är brett och uppgifterna omväxlande. Avdelningen utgör ett kvalificerat stöd till förtroendevalda och övriga avdelningar och verksamheter. Tillsammans ansvarar vi för flera kommunövergripande frågor inom arkiv, ärende- och informationshantering, ekonomi, verksamhetsutvecklingsfrågor, medborgarservice, fritids- och ungdomsfrågor, säkerhets och folkhälsofrågor och utredning.

Som ekonom/controller kommer du som huvuduppgift att arbeta med och stödja avdelningarna "Stöd, utveckling och hälsa" samt "Barn- och utbildning" med planering, prognoser och ekonomisk uppföljning. Du kommer att bistå ledningen för respektive avdelning med det övergripande ekonomiska arbetet såsom resursfördelning, budget, bokslutsarbete, internkontroll, resursutnyttjande och verksamhetsanalyser. Du kommer att delta i utredningsarbete samt ge stöd i ekonomiska frågor gentemot enhetschefer, verksamhetsutvecklare och administratörer.

I ditt ansvar ingår analys och stöd till chefer i redovisningsfrågor, budget och budgetuppföljning, effekter vid förändringsarbete, resursutnyttjande och måluppfyllelse. Tjänsten ställer därför krav på att du skall kunna arbeta med såväl breda som djupodlade analyser. Du deltar i ekonomifunktionens arbete med månadsprognoser, delårs- och årsbokslut, budgetarbete, ekonomiska rutiner och intern kontroll. Du utvecklar och skapar effektiva processer med stöd av medarbetarna på enheten.



Kvalifikationer

Ett krav i denna tjänst är högskoleexamen inom ekonomi eller annan högskoleutbildning med ekonomisk inriktning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Vi ser att du har flera års erfarenhet av att jobba med kvalificerade uppgifter inom ekonomiområdet samt att du har mycket goda kunskaper i Excel och övriga Microsoft Office-program. Du har lätt att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Vi använder oss av ekonomi- och fakturasystemet Aditro/Visma RoR och Inköp- och faktura. Vi ser därför att tidigare kunskap i detta system är meriterande. Meriterande är även om du tidigare har arbetat i offentlig verksamhet samt har erfarenhet av att driva utvecklingsarbete. För att trivas i rollen är du van att strukturera och driva ditt arbete på ett självständigt sätt. Du har förmåga att fatta egna beslut samtidigt som du trivs med att samarbeta med andra människor och har förmågan att be om hjälp vid behov.

Som person är du analytisk, noggrann och relationsskapande. Du drivs av att skapa relationer med dina medarbetare och organisationen. Du är systematisk och har en god förmåga att planera och organisera din och verksamhetens tid samt använder din kunskap och dina erfarenheter på bästa sätt för organisationen. Du uppmuntrar organisatoriskt lärande och samlar heltäckande information för att kunna stödja beslutsfattande.

Då uppgifterna till stor del handlar om att ge stöd och service till organisationen ser vi att du har god samarbetsförmåga samt att du är serviceinriktad. Vi lägger därför stor vikt vid bemötandet och dina personliga egenskaper.



Ansökan och kontaktperson

Du registrerar dina kontaktuppgifter, laddar ner din uppdaterade CV och söker tjänsten via länken på experis.se, senast den 7 november. Vi arbetar med löpande urval så vi ser gärna att du söker tjänsten så snart som du har möjlighet.

Om du har frågor har du möjlighet att kontakta rekryteringskonsult AnnaKarin Bergqvist på 070 - 377 20 63 eller via mail

Fackliga företrädare nås via Bergs kommun, vx 0687 - 161 00.

Kontaktpersoner på detta företaget

MoB-chef Cilla Gauffin
0687-16100
Assistent Anna Andersson
0687-16171
Administratör Agneta Sivertsson
0687 161 00
Rektor Olof Vahlström
068716100
Verksamhetsadministratör Anne-Christine Andersson
068716261
Myrviken Rektor Lena Hadarsson
0687 161 00
Svenstavik rektor Cecilia Medalen
068716100
Integrationschef Maria Östlund
068716100
växeln Växeln -
068716100
Administratör Anja Vorne
068716148

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bergs kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Ej angivet
  • Heltid Permanent
  • Publicerat: 12 oktober 2016

Besöksadress

Ängesvägen 4
None

Postadress

Svenstagatan 3
Svenstavik, 84040

Liknande jobb


Avtalscontroller till Social- och äldreförvaltningen

Avtalscontroller till Social- och äldreförvaltningen

31 oktober 2024

31 oktober 2024