OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till en attraktiv arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.
Arbetsplatsen
På Beroende- och vuxenenheten blir du del av en kompetent och engagerad personalgrupp bestående av socialsekreterare, beroendepedagoger och behandlare.
Enheten består av en myndighetsdel, en behandlingsdel, en utslussverksamhet med kollektivboende och andrahandsboende samt ett lågtröskelboende för personer med pågående beroendeproblematik. Vi lägger stor vikt vid motivations- och förändringsarbete och vi är stolta över vår välutvecklade vårdkedja för personer med beroendeproblematik. Vi arbetar utifrån ett helhets- och familjeperspektiv med individen i fokus. Din placering kommer att vara i utslussverksamheten och på lågtröskelboendet.
Under hösten kommer arbetet med att starta upp verksamhet enligt metoden Bostad först att påbörjas och i det arbetet kommer du och dina kollegor att ha en central roll.
Vi satsar på kompetensutveckling i linje med de nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevård. MI, motiverande samtal, används som en gemensam metod inom avdelningen Individ- och familjeomsorg. Extern handledning ingår i arbetet.
Kommunen erbjuder friskvårdsersättning. Kommunikationsmöjligheterna är goda, arbetsplatsen ligger cirka 10 minuters gångväg från buss- och pågatågstationen.
Arbetsuppgifter
Du arbetar med socialt stöd och tillsyn för vuxna med beroendeproblematik. Arbetet innefattar bland annat motivationsarbete, social färdighetsträning och mer praktiskt inriktade uppgifter. En viktig arbetsuppgift är att kunna vägleda dina klienter i hur samhället fungerar och är uppbyggt. Klientarbetet sker främst enskilt men kan även förekomma i grupp. Arbetet bedrivs dels i utslussverksamhet för personer i tillfrisknande från beroende och som har en pågående eller nyligen avslutad behandlingsinsats och dels på lågtröskelboendet för personer med pågående beroendeproblematik. En del av arbetet bedrivs i klientens hem. Du kommer att ingå i ett team och arbeta i nära samverkan med övriga kollegor inom enheten. Även samverkan med externa aktörer såsom kommunens arbetsmarknadsförvaltning, sjukvården med flera är en viktig arbetsuppgift. Arbetet är omväxlande och kan ibland vara känslomässigt påfrestande. Klientarbetet sker på uppdrag av socialsekreterare där du ansvarar för utförandet av insatsen. Dokumentation i verksamhetssystemet Lifecare ingår.
Kvalifikationer
Vi söker en nyfiken och engagerad medarbetare som har lätt för att skapa kontakt och hållbara relationer. Du behöver ha erfarenhet av att arbeta motivations- och stödinriktat med personer i pågående skadligt bruk såväl som i tillfrisknande från beroende. Din utbildningsbakgrund ska vara eftergymnasial med inriktning på missbruk/beroende, som till exempel socialpedagog, behandlingspedagog. Ytterligare lämplig utbildning är grundutbildning i MI, återfallsprevention eller andra metoder inriktade på skadligt bruk och beroende.
Ett respektfullt, lågaffektivt och personligt bemötande är viktigt i arbetet hos oss. Din förmåga till gränssättning behöver vara god. Som beroendepedagog behöver du kunna arbeta både självständigt och i team tillsammans med andra. Du behöver vara strukturerad och ha lätt för att planera och organisera ditt arbete. Vidare behöver du ha en hög kommunikativ förmåga samt vara pedagogisk och kreativ. Viss datorvana och dokumentationserfarenhet krävs. Du behöver ha en god kännedom om hur samhället är uppbyggt och fungerar för att kunna vägleda de du arbetar med. Du förväntas bidra i enhetens utvecklings- och förändringsarbete.
B-körkort för manuellt växlad bil är ett krav.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Ett godkänt utdrag ur belastningsregistret ska kunna uppvisas före erbjudande om anställning.
Arbetstid/varaktighet
Heltid/vikariat till och med 2024-08-31.
Schemalagd arbetstid. Kvälls- och helgtjänstgöring förekommer regelbundet.
Tillträde
November 2023.
Kontakt
Helen Andersson, enhetschef, helen.andersson@trelleborg.se
Fackliga företrädare nås via www.trelleborg.se/facket
Sista ansökningsdag
2023-09-24 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post.
Vi kommer att använda oss av löpande urval så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!
Kontaktpersoner på detta företaget
Annikki Tinmark, Socialförvaltningschef
0410-73 39 47
Jenna Hedin
0410-73 34 84
Jennie Härstedt
0410-73 34 15
Svetlana Kocovska
0410-73 34 25