OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba i den lilla kommunen med de stora möjligheterna då är du varmt välkommen till oss!
Munkedals kommun ligger perfekt mellan Göteborg och Oslo. Pendlingsmöjligheterna är många tack vare närheten till E6:an. Kommunen har ca 10 600 invånare och inom kommunens organisation arbetar runt 1000 medarbetare. Munkedal omges av fantastisk natur från det typiskt bohuslänska med salta bad och dramatiska berg till vacker fjällnatur med bra fiske- och vandringsmöjligheter.
Välfärdsförvaltningen består av två avdelningar, avd vård och äldreomsorg och avd IFO/stöd/bistånd med underliggande enheter.
Beskrivning
Vuxengruppen på IFO består av två grupper, försörjningsstödsgruppen och beroendegruppen som leds av en enhetschef.
I försörjningsstödsgruppen jobbar fem socialsekreterare som i huvudsak handlägger försörjningsstöd men även våld i nära relationer och bostadsfrågor. I beroendegruppen jobbar två socialsekreterare med att utreda och tillhandahålla insatser för personer som har missbruks- och beroendeproblematik. Nu behöver vi utöka beroendegruppen med en ny tjänst som beroendestödjare för att på hemmaplan möta upp de behov som finns.
Du kommer att ingå i beroendegruppen och arbeta i nära samverkan med övriga kollegor inom vuxenenheten och ha ett nära metodstöd av operativ enhetschef. Du kommer att vara delaktig i såväl intern som extern samverkan. Enheten har även stöd från administrativ personal samt systemsupport.
Vi alla är delaktiga till att bilda en gemenskap där det är högt till tak och nära till skratt. Vi arbetar kontinuerligt för en god arbetsmiljö inom individ- och familjeomsorgen och ser utbildning genom kompetenssatsning, extern processhandledning, intern metodhandledning samt möjlighet till friskvårdsbidrag som viktigt för att få medarbetare att trivas. Vi jobbar ständigt med att ha en rimlig arbetsbelastning. Vi dokumenterar i datasystemet Magna Cura, som succesivt kommer ersättas av verksamhetssystemet Combine.
Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med uppdrag från socialsekreterare i beroendegruppen men då vi är en liten organisation kan det även förekomma uppdrag från barn och unga gruppen gällande unga vuxna med en beroendeproblematik.
Du kommer att jobba med psykosocialt stöd, motivationsarbete och tillsyn för vuxna med beroendeproblematik där samsjuklighet ofta förekommer. Arbetet kan bestå i mer praktiskt inriktade uppgifter så som hjälp med myndighetskontakter, sjukvårdskontakter och med stöd och hjälp att sköta sitt hem. Provtagning kommer också att ingå som en arbetsuppgift. Beroendestödet är också en hjälp för att motverka isolering och arbetet är fokus på hela personens livssituation och en insats med syfte att på grund av sin beroendeproblematik har svårt att klara sig på egen hand och komma vidare till ett självständigt liv. Då det är en helt ny tjänst finns det möjlighet att utveckla arbetsuppgifterna i samverkan med arbetsgruppen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är högskoleutbildad socionom, socialpedagog eller har en likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig. Du har arbetat med personer med beroendeproblematik under minst tre år.
Vi söker en nyfiken och engagerad medarbetare som har lätt för att skapa kontakt och hållbara relationer. Du behöver ha erfarenhet av att arbeta motivations- och stödinriktat med personer i pågående missbruk såväl som i tillfrisknande från beroende.
Eftersom du kommer att arbeta med individer som är i behov av stöd och hjälp, ofta med en samsjuklighet behöver du vara bra på att skapa goda möten, vara lyhörd, uthållig, stabil och behålla lugnet i svåra situationer. Du är bra på att kommunicera och skapa trygghet. Din förmåga till gränssättning behöver vara god. Det är viktigt med en positiv anda och mycket eget driv med en vilja att vara med och utveckla verksamheten. Du behöver kunna samarbeta med olika professioner som du möter i tjänsten för att på bästa sätt nå goda resultat.
Villkor
Du kommer att arbeta heltid. Vi har möjlighet till flextid och det är viktigt att du är flexibel med arbetstiderna då visst kvällsarbete kan förekomma.
Körkort är ett absolut krav, då vi arbetar i en glesbygdskommun.
Medflyttarservice
Innebär ditt nya jobb en flytt för dig och din partner? Vi hjälper medflyttande till nytt jobb i ny livsmiljö. Servicen handlar främst om att stötta din partner i att hitta ett jobb i närområdet. Men det kan även handla om andra frågor som är viktiga i samband med en flytt, som till exempel barnomsorg, boende eller tips på föreningar och nätverk. För att få veta mer, kontakta gärna agneta@medflyttarservice.se 072-733 13 43 eller gå in på www.medflyttarservice.se
Munkedals kommun ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet.
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.