OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Migrationsverket arbetar med migrationsfrågor i Sverige, inom EU och internationellt. Vi har ansvar för att prova alla ärenden som rör människor som vill besöka Sverige eller bosätta sig här, söka skydd undan förföljelse eller ha svenskt medborgarskap. Verket erbjuder de asylsökande boende och viss sysselsättning under väntetiden samt stödjer den som fått avslag på sin ansökan och måste lämna landet.
Migrationsverket har verksamhet över hela landet och har idag cirka 3100 anställda. Vi strävar efter att våra personalgrupper präglas av mångfald avseende kön, ålder och etniskt ursprung.
Till tillståndsenheten i Västerås söker vi:
BESLUTSFATTARE.
Arbetsuppgifter:
Du ska utreda, handlägga, ta emot föredragningar och fatta beslut i tillståndsärenden enligt utlänninngslagen och annan tillämplig lagstiftning. Upprätthålla, inhämta och sprida specialistkunskaper internt inom sakområdet. Ge stöd till och handleda övrig personal på enheten i det dagliga arbetet med handläggning av ärenden. Samverka med andra enheter inom Migrationsverket och andra myndigheter. I övrigt utföra arbetsuppgifter som ålagts av närmaste chef.
Kvalifikationer:
Du ska ha högskoleexamen med juridisk eller samhällsvetenskaplig inriktning. Du har kvalificerad erfarenhet av att handlägga förvaltningsrättsliga ärenden och goda kunskaper i utlänningslagstiftningen.
Du ska ha mycket god analytisk och pedagogisk förmåga. Du kan hantera stora ärendemängder och har god förmåga att prioritera. Du har god samarbetsförmåga. Du har goda kunskaper i engelska och uttrycker dig väl i tal och skrift. Särskilt meriterande är erfarenhet av arbete med utlänningsärenden. Relevanta språkkunskaper utöver engelska är också en merit.