Beslutsfattare till gränspolisen region Syd, placering Kalmar eller Växjö

Beslutsfattare till gränspolisen region Syd, placering Kalmar eller Växjö

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en beslutsfattare till gränspolissektionen i region Syd som är analytisk, prestigelös och lösningsfokuserad. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Gränspolissektionen vid regionala operativa enheten i region Syd ansvarar för gränskontrollverksamheten i hela polisregionen. Gränspolissektion Syd har verksamhet i Kalmar, Växjö, Helsingborg, Landskrona, Karlshamn, Ronneby, Malmö och på Sturup/Malmö Airport. Sektionens uppdrag innefattar yttre och inre gränskontroll, verkställigheter samt utredning och spaning. Uppdraget innefattar även internationellt samarbete kopplat till gränspolisfrågor och efterlysningar.
Inom gränspolissektionen finns idag tre verkställighetsgrupper samt en jourenhet för verkställigheter. Gruppernas uppdrag består bland annat av att verkställa personer med avvisnings- eller utvisningsbeslut som inte har rätt att vistas i Sverige.
Vi söker nu beslutsfattare för utlänningsärenden till verkställighetsgrupp Kalmar/Växjö.
Arbetsuppgifter
Som beslutsfattare för utlänningsärenden inom polisen kvalitetssäkrar du utlänningsverksamhet och fattar beslut i utlänningsärenden. Besluten rör inre och yttre gränskontroll, förvar och verkställighet av avvisning/utvisning/Dublinöverföring. Du skriver yttranden, håller i muntliga förvarsförhandlingar och representerar Polismyndigheten i Migrationsdomstolen.
Du arbetar företrädesvis med verkställighetsärenden. Arbetet är ett samspel, främst med handläggarna i verkställighetsärenden och verkställighetsledningen, med även med andra aktörer.
I rollen fungerar du även som juridisk expert och strateg på området och följer med i de förändringar som sker i lagstiftning och tolkningar. Du ger råd och stöd i rättsliga frågor. Du samarbetar med andra myndigheter, såväl i Sverige som i utlandet.
När sektionens jourgrupp inte är i tjänst ingår du i beslutsfattarberedskap vilket innefattar natt-, veckosluts- och helgtjänstgöring.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Beslutsfattare i utlänningsärenden inom ramen för Polismyndighetens arbetsordning.
Beslutsfattare i beredskap för polisregionerna Syd, Öst, Mitt, Bergslagen och Nord.
Som beslutsfattare företräda myndigheten i förhandlingar om fortsatt förvar och överklagade beslut.
Som beslutsfattare företräda Polismyndigheten i förvaltningsrätten.
Utgöra stöd med råd och direktiv till handläggarna i verkställighetsärenden så att de hanteras på ett effektivt, humant och rättssäkert sätt.
Utgöra regionalt kunskapsstöd och handledning i utlänningsrätten.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
polisexamen eller juridisk examen
minst ett års erfarenhet av att arbeta inom utlänningsverksamhet
mycket god svenska i tal och skrift
mycket god engelska i tal och skrift
körkort för manuell växel med behörighet lägst klass B, då resor i tjänsten kan bli aktuellt.

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
erfarenhet av beslutsfattande inom utlänningsärenden
erfarenhet av verkställighets- och återvändandearbete
erfarenhet av att handlägga förvaltningsrättsliga ärenden och processföring av dem i domstol.

Vi söker dig som är analytisk, noggrann och lösningsfokuserad. Du har ett stort intresse för utlänningsrättsliga frågor. Du har lätt för att bilda dig en helhetssyn, är stresstålig och trivs med ett arbete där du i perioder får växla upp i arbetstempo. Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du samverkar med andra på ett smidigt och prestigelöst sätt för att nå gemensamma mål. Du har gott omdöme och ett etiskt förhållningssätt som bygger på humanitära värderingar med respekt för den enskilde.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef Magnus Drahosch, tfn 070-544 72 09. Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta HR-konsult Caroline Ek, tfn 070-286 58 77.
Fackliga företrädare
Fackliga kontaktpersoner är för Saco-S Kjell Frisdahl, tfn 070-356 48 71; Seko Polisen Monica Veberg, tfn 070-549 11 35 och för Polisförbundet Annelie Larsson, tfn 010-562 21 32, polisforbundet.kalmar-kronoberg@polisen.se. ST inom Polisen nås via polisens växel, tfn 114 14.
Övrig information:
Anställningsform: Tillsvidareanställning som handläggare eller polisinspektör med provanställning om sex månader.
Arbetsort: Kalmar eller Växjö
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Beslutsfattare utlänningsärende, region Syd, operativa enheten, gränspolissektionen, verkställighetsgrupp 4.
Du kommer att genomgå särskild utbildningsplan under sex månader samt erbjudas en beslutsfattarutbildning i utlänningsrätt när sådan genomförs. Om du inte har en anställning vid Polismyndigeten tillämpas sex månaders provanställning. Är du redan polisanställd får du en prövotid under sex månader och därefter ny funktion som beslutsfattare efter godkänd prövoperiod.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.syd@polisen.se senast den 17 april 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A177.704/2020 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan via papperspost. Ta kontakt med HR-konsult Caroline Ek, tfn 070-286 58 77, för vidare information.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 april 2020
  • Ansök senast: 17 april 2020

Postadress

Polhemsgatan 30
Stockholm, 10226

Liknande jobb