OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Migrationsverket söker personal Migrationsverket arbetar med migrationsfrågor i Sverige och internationellt. Det innebär att vi har ansvar för att pröva alla ärenden som rör människor som vill besöka Sverige eller bosätta sig här, söka skydd undan förföljelse eller ha svenskt medborgarskap. Verket erbjuder de asylsökande boende och viss sysselsättning under väntetiden samt stödjer den som fått nej på sin ansökan och måste lämna landet. Migrationsverket har verksamhet över hela landet och har idag cirka 3 000 anställda. Du ska utreda, handlägga och fatta beslut i ärenden enligt medborgarskapslagen och annan tillämplig lagstiftning. Förutom att upprätthålla specialistkunskap inom området ska du även stödja och handleda handläggare och övrig personal i den dagliga ärendehanteringen. Du ska ge information till sökande, myndigheter och andra i medborgarskapsfrågor samt ta ett aktivt ansvar i utvecklingsarbetet på enheten. I övrigt ska du utföra arbetsuppgifter enligt närmaste chefs instruktioner. Kvalifikationer Du ska ha juristexamen samt ha kvalificerad erfarenhet av handläggning av förvaltningsrättsliga ärenden. Vi vill att du har goda kunskaper i engelska, även andra språkkunskaper är meriterande. Det krävs att du har ett gott omdöme, är flexibel samt har lätt för att samarbeta med andra människor. Du ska vara en god analytiker och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Du ska vara noggrann men ändå kunna fatta beslut inom tidsbegränsade ramar. Det är viktigt att du kan arbeta utifrån en helhetssyn samt att du är utåtriktad och kan dela med dig av din sakkunskap. Eftersom en viktig del av arbetet är att handleda övrig personal är det nödvändigt att du har en god pedagogisk förmåga. Svenskt medborgarskap krävs.