OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Migrationsverket söker personal Migrationsverket arbetar med migrationsfrågor i Sverige, inom EU och internationellt. Vi har ansvar för att pröva alla ärenden som rör människor som vill besöka Sverige eller bosätta sig här, söka skydd undan förföljelse eller ha svenskt medborgarskap. Verket erbjuder de asylsökande boende och viss sysselsättning under väntetiden samt stödjer den som fått avslag på sin ansökan och måste lämna landet. Migrationsverket har verksamhet över hela landet och har idag cirka 3 400 anställda. Vi strävar efter att våra personalgrupper präglas av mångfald avseende kön, ålder och etniskt ursprung. Till Tillståndsenheten i Växjö söker vi Beslutsfattare (diarienr. 242-2008-4563) Arbetsuppgifter Du skall utreda, handlägga, ta emot föredragningar och fatta beslut i tillståndsärenden enligt utlänningslagen och annan tillämplig lagstiftning. Du skall ansvara för praxisrelaterad information samt upprätthålla och förmedla specialistkunskap inom sakområdet. Du skall medverka vid internutbildning samt företräda verket externt. Vid behov skall du även utföra andra arbetsuppgifter som i övrigt förekommer på enheten. Samverkan med andra myndigheter kan förekomma. Kvalifikationer Du skall ha högskoleexamen med juridisk inriktning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Du har minst tre års erfarenhet av kvalificerad handläggning av förvaltningsrättsliga ärenden och goda kunskaper i utlänningslagstiftning. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du har goda kunskaper i engelska. Övriga språkkunskaper är meriterande liksom erfarenhet av arbete med barn och vuxna i utsatta situationer. Vi lägger särskild vikt vid att du har god analytisk och pedagogisk förmåga, att du kan hantera stora ärendemängder och har god förmåga att prioritera och att samarbeta.