OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Till enheten Sök Södra Norrbotten söker vi nu ett antal beslutshandläggare.
För att på bästa sätt ska kunna möta arbetssökandes behov söker vi nu beslutshandläggare både till visstids- och tillsvidareanställningar.
Arbetsuppgifter
- Assistera arbetsförmedlare/team genom att fatta beslut om matchnings- och karriärvägledningstjänster och sköta delar av kundärendet under och efter tiden kund är hos leverantör.
- Ingå i en beslutsprocess för att fatta arbetsmarknadspolitiska beslut om matchningstjänster - o Kontakta kunder
- o Förbereda beslut/föredragande
- o Fatta beslut
- o Dokumentera beslut och godkännande av utbildningsplan.
- Ingå i uppföljningsprocess – bistå i arbetet kring uppföljning av beslut enligt gällande rutiner och handläggarstöd.
- Arbeta i flera systemstöd.
- Kontakt med kund via olika kanaler, som mail, telefon och chatt.
För jobbet krävs det att du är en van användare av digitala kanaler och att du har goda kunskaper i och intresse för dokumenthantering.
Kvalifikationer:
- Godkänd gymnasieutbildning.
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet, sammantaget arbete minst på 50 procent under sammanlagt två år alternativt högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system).
- Mycket goda kunskaper i MS Office.
- Mycket goda kunskaper i svenska, det vill säga god förmåga att kommunicera i tal och skrift samt hög läsförståelse.
Meriterande:
- Erfarenhet av arbete som beslutshandläggare på Arbetsförmedlingen.
- Arbetslivserfarenhet av administrativa arbetsuppgifter från offentlig sektor och förståelse av god förvaltning.
Färdigheter:
Du ska ha förmåga att arbeta utifrån givna regelverk och riktlinjer.
Du ska också ha god förmåga att hantera information, se hur delar hänger ihop och ser din del i helheten.
God förmåga att analysera, planera, prioritera och dokumentera rätt saker i ditt arbete.
Du ska kunna lyssna aktivt på kundens behov, vara serviceinriktad samt ha god samarbetsförmåga.
Du har intresse för arbetsmarknadsfrågor, du håller dig uppdaterad med vad som händer på arbetsmarknaden, inom politiken och i omvärlden.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Övrigt
Vi söker nu ett antal tillsvidare- och visstidsanställningar tom 2022-12-31.
Tjänsten är på heltid med placeringsort Luleå.
Läs mer om Arbetsförmedlingen på https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss.
Ansökan
Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem, välkommen med din ansökan senast 2021-11-15. Ange i din ansökan om det är tillsvidare- eller visstidsanställning du söker.
När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor elektroniskt.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.