Beställare transmission inom cybersäkerhet och säkra kommunikationer

Arbetsbeskrivning

MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vi har även uppdrag som rör planering och samordning av det civila försvaret. Vi arbetar genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete i nära samverkan med kommuner, regioner, myndigheter, företag och organisationer för att uppnå ökad trygghet och säkerhet på alla samhällsnivåer – från lokalt till globalt.


Jämställdhet och likabehandling är en grund för MSB:s arbete internt och gentemot Sveriges befolkning. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.




- Vill du bidra till människors säkerhet och hälsa?
- Vill du förbättra Sveriges förmåga att hantera kriser?
- Vill du göra nytta för dina medmänniskor?

Inom avdelningen cybersäkerhet och säkra kommunikationer finns verksamheten för Rakel och ledningssystem som ansvarar för säkra, skyddade och tillgängliga kommunikationstjänster.

I verksamheten ingår utveckling, utbyggnad, förvaltning, drift och kundanslutning av Rakel (Radiokommunikation för effektiv ledning), SGSI (Swedish Government Secure Intranet) och WIS (Webbaserat Informationssystem).

Tjänsten är placerad i enheten för Leverantörsstyrning och systemberedskap på MSB, i Stockholm. Enheten ansvarar för ett komplext område där de huvudsakliga arbetsuppgifterna innebär leverantörsstyrning på operativ såväl som strategisk nivå.

Ditt nya jobb

I ditt nya jobb som Leveransansvarig arbetar du som beställare – vilket innebär att du styr, kravställer och följer upp våra leverantörer av transmissionstjänster.

Du analyserar och följer upp kvaliteten för tjänsterna från våra transmissionsleverantörer. Du arbetar med ständiga förbättringar för att höja kvaliteten för slutkunderna.

Du hittar svagheter samt driver förbättringsförslag mot målet att skapa en tillgänglighet i världsklass. Du ansvarar också för nybeställning och avveckling samt att fakturaunderlagen är korrekta.

Ett nära samarbete med våra leverantörer samt våra egna systemarkitekter är en förutsättning för framgång i arbetet. Du kommunicerar även kring tjänsterna till kunder och internt, t.ex. inför planerade arbeten och efter incidenter.

Du har incidentberedskap på veckobasis, ca var 11:e vecka.

Din kompetensprofil

Vi söker dig som har:

- Relevant akademisk utbildning eller motsvarande arbetserfarenhet som vi bedömer likvärdig
- Erfarenhet av beställarrollen
- Arbetat med transmissionsnät
- Erfarenhet från telekom
- Arbetat med incidenthantering
- Erfarenhet av processmetodik inom IT/telekom, ITIL eller liknande
- Lätt för att arbeta i team och har en vilja att dela med dig av dina kunskaper
- Förmåga att själv styra och prioritera ditt arbete
- Lätt för att knyta kontakter och arbetar med en utpräglad serviceförmåga
- Kvalitetstänk och långsiktighet

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av Rakel eller SGSI
- Erfarenheter och kunskap om krisberedskap
- Bidragit i upphandlingar
- Kunskaper om olika transmissionstekniker och protokoll

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningsform

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Stockholm och resor inom Sverige förekommer regelbundet. MSB tillämpar provanställning.

Svenskt medborgarskap

Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.

Vill du få mer information?

Har du frågor kontakta tillförordnad enhetschef Emil Granström. Facklig företrädare är Jan Herremo ST, Kerstin Borg Saco-S och Ann-Britt Paradis SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240.

Din ansökan

ska vara inkommen till MSB senast 28 juli 2019, märkt med referensnummer 2019/153. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Det är ditt ansvar som sökande att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som statlig myndighet omfattas vi av offentlighetsprincipen. Det innebär att om någon begär att få kopior på till exempel ansökningshandlingar är vi skyldiga att lämna ut dem.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna-Karin Silverin
0771-240240
Christina Rhodin
010-240 51 20

Sammanfattning

Besöksadress

Norra Klaragatan 18
None

Postadress

Norra Klaragatan 18
Karlstad, 65181

Liknande jobb


22 november 2024

21 november 2024

Kravanalytiker

Kravanalytiker

20 november 2024

Kravanalytiker

Kravanalytiker

20 november 2024