OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Siljagruppen
Siljagruppen Arbetshälsan har funnits sedan 1994 och är en företagshälsa som bedriver verksamhet i mellersta och norra Dalarna, samt i Härjedalens kommun. Våra kunder är såväl privata företag som offentliga verksamheter och organisationer. Siljagruppens huvudsakliga uppdrag är att stötta kunder med tjänster inom områdena arbetsmiljö, hälsa och rehabilitering där vi jobbar både förbyggande, främjande och rehabiliterande.
Siljagruppens team består av ett antal olika specialister där alla bidrar till att ge kunden bästa stöd i komplexa frågor kring arbetsmiljö och hälsa. Siljagruppen Arbetshälsan har idag runt 20 15 anställda och samarbetar även med ett flertal konsulter.
Om jobbet
Företagshälsovårdens uppdrag är att vara expertstöd inom det systematiska arbetsmiljöarbetet och arbetslivsinriktad rehabilitering samt kunna beskriva sambandet mellan arbetsmiljö, organisation, produktivitet samt hälsa.
I ditt arbete som beteendevetare hos Siljagruppen får du en viktig roll i att stötta kunden i att förebygga arbetsrelaterad ohälsa samt främja en hållbar arbetsmiljö.
I rollen som beteendevetare kommer du både självständigt och i multidisciplinära team stödja chefer och anställda inom det systematiska arbetsmiljöarbetet och arbetslivsinriktad rehabilitering. Arbetet omfattar insatser på både individ-, grupp- och organisationsnivå och exempel på uppdrag kan vara stödsamtal, grupp- och organisationsutveckling, utbildning/föreläsningar, kartläggningar, grupphandledning och kris- och konflikthantering.
Som beteendevetare på Siljagruppen bidrar du också till att utveckla verksamhetens metoder och tjänsteutbud.
Du kommer vara en del i ett glatt, engagerat och kompetent team bestående av läkare, beteendevetare, rehabkoordinator, fysioterapeut/ergonom, företagssköterska och arbetsmiljöingenjör.
Din profil
Vi söker dig som är utbildad socionom eller som har annan motsvarande adekvat beteendeskaplig utbildning på lägst kandidatnivå, med vidareutbildning inom KBT. Vi ser också att du har flera års yrkeserfarenhet.
Som person är du trygg i din yrkesroll och har ett hälsofrämjande förhållningssätt. Du har kunskap, och ett genuint intresse, för sambandet mellan människor, hälsa och arbetsmiljö samt sambandet mellan individ, grupp och organisation. Du har förmåga att omsätta din kunskap till effektiva insatser på ett professionellt sätt.
Vi ser att du är en person som är strukturerad, engagerad, målinriktad och flexibel. Arbetet ställer höga krav på samarbetsförmåga och förmåga att självständigt planera och driva insatser tillsammans med kund. Vi ser också att du har ett affärsmässigt och lösningsfokuserat förhållningssätt, samt god social kompetens. Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av
· stödsamtal med hjälp av metodikerna MI, KBT, ACT eller FACT
· att jobba med sambandet mellan individens hälsa och arbetsmiljö
· att jobba med grupper
· att hålla i utbildningar
· medling och konflikthantering