OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kalmar växer och vi är nu över 70 000 invånare.
Kalmar har en fantastisk kulturhistorisk miljö som ger staden charm och karaktär men Kalmar är också en modern universitetsstad med visioner. Här finns framtidstro, bra kommunal service och stadspuls parallellt med en livskraftig landsbygd.
Kommunens arbetsplatser representerar verksamheter med cirka 200 olika yrken på åtta förvaltningar och tillsammans är vi ca 6 000 anställda.
Kalmar kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet. Kalmar kommun värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till det.
Tillsammans gör vi ett Kalmar för alla ännu bättre. Välkommen att söka jobb hos oss!
Kommunledningskontoret ger stöd och service till kommunfullmäktige och kommunstyrelsen med dess utskott. Kommunledningskontoret ger också service till nämnder och kommunägda bolag. Det gäller t.ex. kommunikation, juridik, IT, upphandling, utbildning, löner, arbetsrätt, redovisning och företagshälsovård.
Tjänsten tillhör HR-verksamheten och är placerad på vår inbyggda företagshälsovård, Arbetsmiljöenheten. Vi arbetar med hälsofrämjande, förebyggande och efterhjälpande insatser på organisations- grupp- och individnivå.
En stor del av Arbetsmiljöenhetens arbete består i att stötta arbetsgivaren i det systematiska arbetsmiljöarbetet - att behålla det friska friskt och bidra till att skapa hållbara organisationer. Arbetsmiljöenhetens främsta uppgift är att fånga upp tidiga signaler på ohälsa genom att förebygga och minska olika typer av risker i arbetsmiljön. Vi arbetar både i team och självständigt. Teamet består av våra olika kompetenser: administratör, psykolog, ergonom/fysioterapeut, läkare, rehab-koordinator och sjuksköterska, samtliga med specialistkompetens inom arbetsmiljö och rehabilitering. Vi arbetar nära ihop med verksamhetens HR-specialist. Arbetsmiljöenheten arbetar också med de lagstadgade medicinska kontrollerna bland annat kontroller av nattpersonal och brandmän.
ARBETSUPPGIFTER
Beteendevetaren bidrar som stöd till chefer, anställda och HR inom organisations- och psykosociala arbetsmiljöfrågor samt samarbetar med övriga professioner på enheten.
Exempel på arbetsuppgifter:
• Chefshandledning/ledarutveckling/lagutveckling
• Kompetensutveckling för medarbetare inom området arbetsmiljö och hälsa
• Arbetsmiljökartläggningar
• Delta i projekt och utvecklingsarbete
• Stress- och konflikthantering
• Krishanterande samtal på både individ och gruppnivå
• Reflekterande individuella samtal kopplade till arbetsrelaterade problem
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har erfarenhet av arbete inom företagshälsovård som legitimerad psykolog, beteendevetare, socionom, organisationsutvecklare, personalkonsulent eller motsvarande.
Du har en högskole/universitetsexamen inom något av områdena psykologi, pedagogik, sociologi eller alternativt socialpsykologi.
Som person är du drivande, samverkansinriktad och har ett konsultativt förhållningssätt. Du har kunskap om sambandet mellan individ, grupp och organisation samt arbetsmiljö och hälsa och förmåga att omsätta det till effektiva insatser i våra verksamheter.
Körkort B krävs.
ÖVRIGT
För att alla ansökningar ska bli likvärdigt granskade vid urvalsprocessen måste du söka via länken i varje specifik tjänst. OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev.
Vi undanber oss erbjudanden och försäljningssamtal om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommundirektör Annette Andersson
0480 - 45 75 20
Flyktingsamordnare Lars-Ove Angré
0480-45 09 26
Förhandlingschef Mats Gustafsson
0480 - 45 00 71
Verksamhetsutvecklare Ann-Mari Nilsson
0480 - 45 01 31
Enhetschef Jonas Sverkén
0480-45 00 44
Arkivarie Marie Johansson
0480-45 00 48