OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vitae omsorg är en vårdkedja som består av konsulentstödd familjehemsvård, kvalificerad öppenvård, behandlingsfamiljer, psykologverksamhet samt utrednings- och behandlingshem för familjer.
Vi behöver rekrytera ytterligare en familjehemskonsulent då vi befinner oss i en expansiv fas.
En placering utanför det egna hemmet är ett stort ingrepp i det enskilda barnets eller den unges liv och får också stora konsekvenser för den övriga familjen. Det är ett betydande ansvar som samhället därmed tar på sig i rollen som ställföreträdande förälder. Vården i familjehem ska vara trygg och säker. Den ska också svara mot barnets eller den unges specifika behov av stöd och hjälp.
Vi söker nu en behandlande familjehemskonsulent till vår verksamhet KASAM familjehemsvård med inriktning på handledning och behandling till region Skåne. Vår teoretiska bas utgår från system- och anknytningsteori och det salutogena perspektivet (Antonovskys KASAM) präglar vårt arbete.
Som familjehemskonsulent på KASAM familjehemsvård är ditt överordnade uppdrag att se till att barnet får den vård det är i behov av genom att handleda och vägleda det placerade barnets familjehem. Du ingår i ett viktigt nätverk kring barnet tillsammans med KASAMS skolsamordnare (som ansvarar för barnets förskole- och skolgång), KASAMS barn- och traumaterapeut, KASAMS familjehemssamordnare, barnets biologiska familj och barnhandläggare. I nätverket kan även en ungdomscoach från KASAM behövas efter uppdrag av socialtjänsten enligt vårt tillstånd att bedriva öppenvård kopplat till familjehemsvård (MI, KBT, Re-pulse).
KASAMS familjehemssamordnares ansvar är att se till att alla aktörer kring barnet samarbetar och att barnets vårdbehov blir tillgodosett. Samordnaren ansvarar även för att följa upp vården utifrån verksamhetens kvalitetsledningssystem.
I några ärenden ingår en BUP-kontakt, även om vi främst använder oss av vår psykologverksamhet enligt HSL med en psykolog på konsultbasis.
Dina främsta arbetsuppgifter blir att ansvara för att familjehemmet följer sitt uppdrag och att barnet får en säker vård. Du upprättar en genomförandeplan tillsammans med familjehemmet utifrån barnets vårdplan. Familjehemmet har därefter ett uppdrag att göra barnet delaktigt i sin familjehemsvård. Genomförandeplanen skall innefatta delmål och tillvägagångsätt för att uppnå de uppsatta målen. Du ansvarar för att samordna resurser så att familjehemmet får den kompetensutvecklingen de är i behov av för att kunna tillgodose barnets behov. Detta kan bland annat innefatta att boka utbildningar till familjehemmet, upprätta belöningssystem till barnet tillsammans med familjehemmet och stötta familjehemmet i samarbetet med barnets biologiska familj.
Alla familjehem får extern grupphandledning med utbildad ABC- och familjeterapeut. Utöver detta behöver familjehemmet kontinuerligt enskild stöd- och vägledning.
En viktigt aspekt i arbetet är att handleda familjehemmet i de olika handlingsplaner verksamheten har upprättat utifrån rådande lagstiftning, exempelvis Lex Sarah.
Utifrån en behovsanalys har ledningen tagit fram en kravprofil på färdigheter, erfarenhet och kompetens som vi har bedömt att de placerade barnen i verksamheten är i behov av.
Kravprofil
Minst fem års yrkeserfarenhet från arbete med barn/unga, gärna inom behandling.
God kunskap kring rådande lagstiftning inom SoL och LVU
God dokumentations- och teknikvana för att säkerställa vården utifrån vårt kvalitetsledningssytem.
God kännedom kring kvalitetsledningssystem
God kunskap om barns utveckling och behov
God kunskap i anknytningsteori
Goda copingstrategier
Du är:
Innovativ
Självgående (självledarskap)
Flexibel
Optimistisk
Lyhörd
Lösningsfokuserad
Meriterande om du har handledarutbildning och/eller steg 1 i familjeterapi. Har du dessutom även yrkeserfarenhet från privat sektor, är även detta meriterande.
Vi erbjuder dig ett stimulerande och utvecklande arbete där du får arbete med placerade barnet i fokus.
Alla våra anställda utvecklas och utbildas genom interna och externa satsningar, allt för att skapa bättre förutsättningar för en god och kvalitativ familjehemsvård.
Arbetsort: Du utgår hemifrån
Tjänsten innefattar fysiska kundmöten och en del resor ingår inom arbetet, ca 1-3 gånger i veckan. I tjänsten ingår förmånsbil. Stöd/vägledning med familjehem sker på teams veckovis.
Utöver detta utför du regelbundna hembesök för att säkerställa vården.
Eftersom vi är en digitaliserad verksamhet sker många av våra interna möten via teams/länk.
Intervjuer och urval sker löpande under ansökningsperioden.
Märk ansökan med "innovativ familjehemskonsulent".
Med din ansökan vill vi ha ditt CV och ett kort personligt brev på en halv A4, där du beskriver hur din kompetens matchar vår kravprofil.