OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Kommunledningskontoret ska utifrån en helhetssyn leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet utifrån de ramar och direktiv som kommunstyrelsen ger.
Brinner du för visualisering, front end-utveckling och att stötta verksamheten i att fatta rätt beslut? Vi söker nu en engagerad och utvecklingsinriktad BI-utvecklare som tillsammans med en kollega har det övergripande ansvaret för beslutstöd, inklusive systemförvaltning.
I din roll kommer du ha mycket kontakt med verksamheten för att kunna omvandla deras önskemål till krav och skapa underlag för beslutsfattande. Det är en strategiskt viktig roll för Kristianstads kommun och ett steg i att förflyttas mot en mer datadriven organisation.
Ekonomi- och upphandlingsavdelningen är en avdelning som samordnar, stödjer och utvecklar arbetet med målstyrning, ekonomi och upphandlingar i Kristianstads kommun på en övergripande nivå. Vi arbetar även med att följa upp och utveckla ekonomiska processer och tar fram relevanta beslutsunderlag samt har ett övergripande ansvar för beslutsstöd.
Vi erbjuder dig ett arbete i en positiv och trivsam arbetsmiljö med kompetenta medarbetare där du tillsammans med kollegor både på kommunledningskontoret och de andra förvaltningarna utvecklar kommunens processer. Din formella titel vid anställning kommer att vara controller beslutsstöd.
Välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
Ni är två stycken BI-utvecklare som tillsammans arbetar med att utveckla och systemförvalta beslutsstödet samt säkerställa kopplingen till kommunens ledning och styrning på helhet. Du ser till att beslutsstödet levererar relevant information på ett tydligt och lättbegripligt sätt vilket innebär att du behöver förstå verksamhetens behov.
Arbetet innefattar rapportbyggande, visualiseringar och viss data-preparation. Tillsammans med kommunens IT-avdelning utvecklar vi systemet, databaser och andra tekniska lösningar. Andra förekommande uppgifter är framtagande och underhåll av viss statistik samt befolkningsprognos.
Dina närmaste kollegor på avdelningen är två controllers som har huvudansvar för utveckling av ekonomi- och verksamhetsstyrning i hela kommunen och koncernen. Tillsammans har ni ett nära samarbete för att jobba med målbild, utveckling och framtagande av rapporter. Arbetet med beslutsstöd ska leda mot samma mål som övriga utvecklingsinsatser inom ekonomi- och verksamhetsstyrning.
Arbetet sker i befintliga strukturer, utredningsform och projektform samt du förväntas kunna delta i arbete och att leda det. Tjänsten fokuserar på kommunen och koncernens utveckling och mycket samarbete krävs för att göra oss lite bättre varje dag. Du kommer ha stor frihet i hur arbetet struktureras och utförs och du förväntas ta egna initiativ till förbättringar. I tjänsten kan även ingå andra förekommande uppgifter för en controller.
Systemet vi har idag är Business Objects.
Kvalifikationer
Du som söker har en relevant universitets- eller högskoleexamen inom ramen för tjänsten. Vi vill att du har erfarenhet av arbete med BI-utveckling, verksamhetsutveckling, nyckeltal, projektledning, statistik eller ekonomi. Det är meriterande om du har erfarenhet av övergripande arbete i en kommun eller i offentlig sektor. Att kunna förstå och omvandla verksamhetens önskemål till krav och designa tekniska lösningar för att tillgodose dessa är en fördel.
Naturligtvis har du god förmåga att uttrycka dig både i tal och skrift i det svenska språket då kommunikation och dokumentation är del i ditt arbete. Vi ser gärna att du har god social förmåga och lätt för att kommunicera med personer på olika nivåer. Du hanterar Office-paketet i ditt dagliga arbete och erfarenhet av arbete med BI-verktyg som Business Objects, Power-BI, Tableau, Qlik eller liknande är meriterande. Kunskaper inom SQL eller annan databashantering är också meriterande.
För att lyckas med uppdraget krävs det att du är driven, utvecklingsinriktad och pedagogisk. Du behöver vara modig och nytänkande för att hitta nya vägar i framtiden och du tar ansvar för helhetslösningarna. Du har ett stort intresse för verksamhetsutveckling och är analytisk med förmåga att se komplexa samband.
Du behöver vara bra på utvärdering och utveckling - du är med och tar fram rapporter och ska samtidigt komma med input och kritiskt granska behov och önskemål ur ett helhetsperspektiv. Du har ett tekniskt intresse och förståelse för hur teknik och verksamhetsutveckling kombineras för goda resultat.
Anställningsvillkor
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse.
I den här rekryteringen samarbetar vi med Jurek och har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Maria Holmberg på telefon 0761-83 55 24 eller via mejl maria.holmberg@jurek.se
Observera att ansökan till tjänsten görs via https://jurek.se/vacancy/4174D6AD-E40C-496D-B2E0-CED3F58A06D7
Sista ansökningsdag 2020-11-29
Du erbjuds
Vi erbjuder dig ett arbete i en positiv och trivsam arbetsmiljö med kompetenta medarbetare där du tillsammans med kollegor både på kommunledningskontoret och de andra förvaltningarna utvecklar kommunens processer
Om verksamheten
Ekonomi- och upphandlingsavdelningen är en avdelning som samordnar, stödjer och utvecklar arbetet med målstyrning, ekonomi och upphandlingar i Kristianstads kommun på en övergripande nivå. Vi arbetar även med att följa upp och utveckla ekonomiska processer och tar fram relevanta beslutsunderlag samt har ett övergripande ansvar för beslutsstöd. Avdelningen består av 27 medarbetare där tjänsten är placerad direkt under ekonomidirektören. Avdelningen tillhör kommunledningskontoret som är en övergripande förvaltning och ska utifrån en helhetssyn leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet utifrån de ramar och direktiv som kommunstyrelsen ger.
Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan. I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21