BI-utvecklare och supporttekniker till IT-supporten

BI-utvecklare och supporttekniker till IT-supporten

Arbetsbeskrivning

Brinner du för hög service och samtidigt har förmågan att hantera, analysera och strukturera data och vill arbeta i en föränderlig miljö, då kan det här vara jobbet för dig.

Arbetet innebär
Tjänsten kombinerar två roller:

I rollen som supporttekniker i andra linjens IT-support kommer du ge snabb och effektiv support till våra användare inom Sveriges Domstolar. Arbetet är ansvarfullt och i denna roll är det viktigt att du har stor vilja att ta ansvar och lära dig nya saker. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att hantera incident- och serviceärenden kring både mjuk- och hårdvara. Felsökning och felavhjälpning sker bl.a. via telefon och fjärrstyrningsverktyg. De supportärenden som är mer komplexa utreder du vidare tillsammans med berörd expertkompetens. Till stöd i arbetet har du i första hand teamet för IT-support där du och dina 4–5 kollegor jobbar under ledning av en teamledare.

I rollen som BI-utvecklare kommer arbeta med att ta fram och presentera data och information i olika rapporter och översikter. Rapportverktyget är Microsoft Power BI och datakällorna är varierande utifrån syfte och behov. Datakällorna kan också behöva bearbetas och förfinas till färdiga rapportunderlag. Exempel på rapporter kan vara supportstatus, utskriftstatistik, miljöuppföljning m.m.

Vem är du?
Vi söker dig med dokumenterad erfarenhet av användarsupport med inriktning mot IT. Vi ser det som positivt om du har erfarenhet av att kombinera både tekniskt och kundorienterat arbete. Arbete inom Sveriges Domstolar eller jämförbar myndighet är meriterande.

Du ska också ha välgrundad kompetens att utveckla rapporter på plattformen Microsoft Power BI. Flera års aktivt arbete och hög kompetens i plattformen krävs för att vara aktuell för tjänsten.

IT-supporten arbetar med ständig utveckling samtidigt som det löpande arbetet inom supporten ska upprätthållas. Vi behöver dig som kan se förbättringar och utveckling i det dagliga supportarbetet och föreslå och genomföra dessa.

Som person är du serviceinriktad, kommunikativ, analytisk och lösningsorienterad, vilket gör att du kan hantera en omväxlande vardag. Vidare är du ansvarsfull, strukturerad och har lätt för att samarbeta.

Då dokumentation och all kontakt med våra användare sker på svenska måste du ha fullgoda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.

Det är meriterande om du har erfarenhet och kunskap inom följande tekniker/områden:

- Arbete inom Sveriges Domstolar eller jämförbar myndighet
- Microsoft Power BI
- Arbete med IT-support kopplat till PC, Windows, Print m.m.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Vilka är vi?
Domstolsverkets IT-avdelning jobbar med moderna arbetssätt och tekniker för att lösa Sveriges Domstolars behov av digitalisering.

Totalt är vi drygt 100 kollegor på avdelningen, som arbetar brett inom många olika områden. Vi bidrar med helhetssyn, innovation och kundfokus. I vårt engagemang ligger snabbrörlighet, tillgänglighet och samverkan för att nå resultat.

Domstolsverket har en IT-miljö som består av ett antal standardsystem och många egenutvecklade webbapplikationer, både interna och e-tjänster. Våra egenutvecklade webbapplikationer är främst utvecklade med open source. Vi har all drift i egen regi med tillhörande infrastruktur inom Linux, Windows, nätverk, brandväggar och databaser. Vi hanterar också en PC-klientmiljö, Print och Mobiltelefoner för drygt 7 000 användare.

Tillsammans med dina kollegor kommer du att realisera Sveriges Domstolars befintliga och kommande behov av digitalisering.

Domstolsverkets moderna huvudkontor finns mitt i expansiva Jönköping och har lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Umeå och Malmö. På myndigheten arbetar cirka 400 personer med att utveckla, administrera och stödja de ca 80 självständiga myndigheterna inom Sveriges Domstolar.

Övrigt
Placeringort är Jönköping. Provanställning kan komma att tillämpas. Arbete på distans kan överenskommas, detta bestäms i dialog med närmaste chef.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Domstolsverket, IT-avdelningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 oktober 2022
  • Ansök senast: 19 oktober 2022

Liknande jobb


IT-supportekniker

IT-supportekniker

27 december 2024

Helpdesktekniker

Helpdesktekniker

27 december 2024

Teknisk Support

Teknisk Support

27 december 2024

24 december 2024