OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Riksantikvarieämbetet är den centrala myndigheten för frågor om kulturarvet och kulturmiljön. Kärnan i vårt uppdrag är att stärka och synliggöra kulturarvets betydelse för samhällets utveckling. Här arbetar cirka 250 personer som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Vi har verksamhet på flera orter i Sverige.
Vitterhetsakademiens bibliotek, Riksantikvarieämbetet, är nationellt specialbibliotek för forskning och utveckling inom kulturarvsområdet. Starka ämnesområden är arkeologi, medeltidens konst och arkitektur, numismatik, kulturmiljövård och museologi. Biblioteket arbetar med informationsförsörjning till Riksantikvarieämbetet samt till Statens historiska museums och Kungl. Myntkabinettets tjänstemän, till forskare och studenter, till externa yrkesverksamma inom kulturmiljö- och kulturarvsområdet samt till övriga användare - biblioteket är tillgängligt för alla. Vi ansvarar också för myndighetens digitala publicering och förmedling av digitala publikationer. Biblioteket har omfattande och värdefulla analoga samlingar, uppbyggda under lång tid, samt ett växande digitalt utbud. Bibliotekets och arkivets samlingar är en av grunderna för Riksantikvarieämbetets informationsförsörjning och vi arbetar med ett gemensamt fokus på kunskapsuppbyggande och kunskapsförmedlande utveckling.
Biblioteket har för närvarande 12 tillsvidareanställda medarbetare och ingår som en av fyra enheter i Avdelningen för arkiv och bibliotek. Biblioteket finns tillsammans med Riksantikvarieämbetets arkiv i vackra, historiskt intressanta lokaler på Östermalm i centrala Stockholm.
Dina arbetsuppgifter
Nu söker vi dig som tillsammans med dina arbetskamrater vill fortsätta den kontinuerliga utvecklingen av verksamheten vid ett större specialbibliotek. Du kommer främst att arbeta med bibliotekets digitala erbjudande i vid mening, men även delta i arbetet med informations- och forskarservice, marknadsföring / kontaktskapande samt andra på biblioteket förekommande uppgifter. Den viktigaste utgångspunkten är att du aktivt vill bidra till bibliotekets fortsatta utvecklingsarbete med tydligt användarfokus, något som väl kan kombineras med din egen professionella utveckling.
Vår vision är att Vitterhetsakademiens bibliotek ska vara det ledande biblioteket inom vårt område med hög relevans för användarnas behov. Några viktiga fokusområden är att i än högre grad nå ut med bibliotekets erbjudande till olika relevanta användargrupper, att öka användandet av och tillgängligheten till samlingarna, att effektivisera och utveckla arbetssätt samt att bygga samverkan internt och externt, inte minst att fördjupa kontakten och samverkan med relevant forskning.
Tjänstens exakta innehåll kan i viss mån komma att anpassas efter den sökandes kompetensprofil och över tid utifrån verksamhetens aktuella behov.
Kvalifikationskrav
• Akademisk examen i biblioteks- och informationsvetenskap eller annan högskoleutbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig
• Flerårig erfarenhet av arbete vid bibliotek, gärna forskningsbibliotek
• Erfarenhet av arbete med system- och systemutvecklingsfrågor
• Erfarenhet av arbete med metadatafrågor
• Erfarenhet av / aktivt intresse för verksamhetsutveckling
• God kommunikativ förmåga på svenska och engelska i tal och skrift
Det är dessutom meriterande om du har
• Erfarenhet av katalogisering (gärna aktuell erfarenhet av arbete i Libris XL)
• Erfarenhet av och fallenhet för användarundervisning, visningar/guidningar och liknande utåtriktat och kontaktskapande arbete
• Erfarenhet av arbete med sociala medier
• Goda arbetskunskaper i ytterligare språk utöver svenska och engelska
• Ämneskunskaper i något eller några av bibliotekets ämnesområden
Som person är du självständig och initiativrik. Utifrån givna uppdrag och förutsättningar kan du i det dagliga arbetet leda dig själv, organisera ditt arbete effektivt och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du har lätt för att samarbeta, nätverka och skapa kontakter. Du har ett aktivt intresse för verksamhetsutveckling med tydligt användarfokus och är nyfiken på att prova nya metoder och arbetssätt. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Varaktighet
Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm. Möjlighet till distansarbete på deltid kommer att finnas.
Ansökan
Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev senast den 18 december 2022. Märk din ansökan med refnr RAÄ-2022-2815.
Kontaktpersoner på detta företaget
Per Dahl, enhetschef
08/5191 8000
Therése Linder, personalhandläggare
08-5191 8000
Catrin Rigefalk, ST-Kultur
08-5191 8000
Malin Blomkvist, enhetschef
08/5191 8000
Karin Sterner, systemansvarig
08/5191 8000
Matilda Karlsson, SACO
08/5191 8000
Robert LANG, ST
08-5191 8000
Jesper Andersson
08-5181 8000
Anders Karlsson
08-5191 8000
Madeleine Juniwik
08-5191 8000