OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Stockholms stadsbibliotek har verksamhet över hela Stockholms stad, se adress och placering i annonstexten.
Kulturförvaltningen arbetar på uppdrag av kulturnämnden.
Verksamheten omfattar Kulturskolan, Liljevalchs konsthall, Stadsbiblioteket samt Stadsmuseet med Medeltidsmuseet och stockholmsforskningen. Vi svarar också för stadens kultur- och integrationsstöd, Ung08, kulturfestivalen, nationaldagsfirandet och för en rad projekt m m. Kulturförvaltningen har ca 900 anställda. Vi eftersträvar jämställdhet och mångfald och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter.
Stockholms stadsbibliotek består av Stadsbiblioteket, Internationella biblioteket, Regionbibliotek Stockholm, 40 stadsdelsbibliotek samt drygt 50 bibliotek på sjukhus och andra vårdinstitutioner. Stockholms stadsbibliotek har ca 420 anställda.
Vi förutsätter att du liksom vi sätter besökaren i centrum. Ditt uppdrag är att med fantasi och kunskap medverka till att forma ett bibliotek som är tillgängligt och angeläget för alla. Du kommer till ett stadsbibliotek i stark utveckling och med goda utvecklingsmöjligheter för den enskilde medarbetaren.
Digitala biblioteket ansvarar för stadsbibliotekets olika verksamhetssystem och IT-miljöer, för personal och besökare, däribland biblioteksdatasystemet Bookit. Enheten ansvarar också för drift och utveckling av bibliotekets digitala tjänster, som webbplatsen Biblioteket.se, e-boksappen Bibblix och digital skyltning i bibliotekens lokaler. Systemen innefattar bland annat den publika IT-miljön på biblioteken med besöksdatorer och trådlösa nätverk samt teknikspecifik logistik och support och drift av vissa verksamhetsspecifika tjänster som t.ex. utlåningsautomater och sorteringsverk.
Enheten ansvarar också för utbildning och kommunikation gällande IT-systemen, samt deltar i arbetet med planeringen och genomförandet av upprustning och nybyggnationer av bibliotek.
Läs mer: http://www.biblioteket.se
Arbetsuppgifter
Som bibliotekarie på Digitala biblioteket kommer du att arbeta med kundkontakter och användarstöd och stöd internt för stadsbibliotekets övriga verksamheter. Tjänsten har ett särskilt fokus på användarstöd och intern kommunikation och förutsätter nära samarbete med driftsansvariga för olika system samt stadsbibliotekets kundtjänst och kommunikationsavdelning.
Befattningen ska också fungera som en kunskapsresurs som bidrar med verksamhets- och användarperspektiv i de olika utvecklingsprojekt och strategiska utvecklingsområden som enheten arbetar med, samt delta i arbetet med utbildningsinsatser för resten av verksamheten. I tjänsten ingår även operativt arbete med enhetens ärendehantering och systemadministration. Dina arbetsuppgifter kan komma att variera beroende på vilka projekt som drivs på enheten.
I dina arbetsuppgifter kommer bland annat att ingå:
- Ansvara för hantering av inkommande synpunkter samt bevakning av inkomna ärenden, vilket också erfordrar ett tätt samarbete med Kundtjänsten.
- Arbeta med den interna kommunikationen mellan digitala biblioteket och övriga SSB.
- Delta i arbetet med administration av biblioteksdatasystemet Bookit samt samordna nödvändiga utbildningsinsatser.
- Administration av stadsbibliotekets e-medieplattform och användarstöd i e-boksfrågor, test av nya enheter, t.ex. smartphones mm (även ansvar för kontakt med Elibs, support och felanmälan).
- Delta i kravställning och testning vid utvecklingen av nya digitala tjänster, t.ex. bibliotekets webbar och appar.
- Delta i arbetet med kravställning och upphandlingar som genomförs på enheten.
- Delta i de projekt som bedrivs inom enheten, t.ex. inom webbutveckling eller implementation av nya funktioner av bibliotekssystemet.
- Delta i arbetet med SSBs IT-relaterade rutiner och policys.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Högskoleutbildning – bibliotekarieexamen, magisterexamen i biblioteks- och informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig.
- Minst tre års erfarenhet av arbete som bibliotekarie.
- Tidigare erfarenhet av arbete med användarstöd/kundsupport med fokus på IT-frågor.
- Har mycket goda kunskaper i biblioteksdatasystemet Bookit.
- Har mycket goda kunskaper inom grundläggande IT som Office-paketet, sociala medier och användning av e-medier på olika typer av enheter.
- Behärskar svenska flytande i, tal- och skrift
- Mycket goda kunskaper i engelska, tal- och skrift
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet av arbete med ärendehanteringssystem.
- Har god kunskap om olika digitala verktyg och tjänster samt förmåga och intresse att följa med i den digitala utvecklingen.
- Erfarenhet av arbete i projektform.
- Kunskap om Stockholms stadsbiblioteks lånevillkor.
- Grundläggande kunskap inom upphandlingsområdet.
Kompetens:
- Du kan arbeta självständigt och kan ta egna initiativ.
- Har ett utpräglat användarperspektiv och har förmåga att snabbt och metodiskt svara på olika inkomna ärenden och synpunkter.
- Du har lätt för att uttrycka dig i tal - och skrift.
- Du är pedagogisk och strukturerad och har lätt att dela med dig av dina kunskaper.
- Som person är du är flexibel och lösningsinriktad, du kan arbeta under hög arbetsbelastning och har förmåga att självständigt prioritera.
Villkor
Tillsvidareanställning 100%
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Oskar Laurin
0850831137
Maria Olsson-Eklund (Järvaenheten)
0850830510
Stephanie Reinbold (Östermalmsenheten)
0850830961
Kristofer Gren (Medborgarplatsenheten)
0850830829
Richard Hedberg
0850831192
Malin Ögland
076-1231277
Karin Axelsson
08-508 321 76
Alireza Afshari
0850831274
Ranka Klincov
08-50830575
Ida Udovic
0850830777