OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Vill du skapa ett skolbibliotek i världsklass tillsammans med skolledning och lärare i helt nya lokaler? Håller du med om att ett välfungerande skolbibliotek inte är en tyst lokal utan snarare en plats där elever och personal samlas för att söka kunskap.
Arbetsplatsbeskrivning
Den 10 januari 2023 öppnar vi äntligen portarna för våra elever i nybyggda Midsommarkransens grundskola på Bäckvägen 1 i hjärtat av Midsommarkransen.
I dagsläget är vi en F-5 skola med ca 520 elever men i våra fantastiska och framför allt, unika lokaler ryms hela 1000 elever och skolan kommer på sikt vara 3-parallellig upp till åk 9 och även innefatta grundsärskola.
Den nya skolan huserar i samspel med den gamla brandstationen i Kransen från 40-talet vars stomme är varsamt restaurerad och kommer att fungera som skolans restaurang. Ansvarig arkitekt, Pontus Eriksson utvecklar:
– ”Man har löst ekvationen genom att placera den nya skolbyggnaden med fem våningar bakom brandstationens bevarade vagnsbyggnad. Denna har ritats om till skolmatsal med fina lokaler på övervåningen och sammanfogats med den nya huvudbyggnaden”. På så sätt har vagnhallen bevarats med sitt tidstypiska portmotiv som fondbyggnad ut mot korsningen Tellusborgsvägen.
I takt med tillväxten behöver vi rekrytera ännu fler kompetenta och engagerade medarbetare. Vår fokus ligger på kunskap och grunden för ett gott lärande är trygghet, förutsägbarhet och studiero vilket är ett ständigt pågående område att utveckla och förbättra. Vårt ledord är: En skola för alla!
Kom och var med att starta upp en ny spännande skola med oss på Midsommarkransens grundskola!
Arbetsbeskrivning
Midsommarkransens grundskola söker en kreativ, strukturerad och kompetent skolbibliotekarie. Initialt kommer du att starta ett skolbibliotek från grunden. Du kommer att ansvara för inköp av litteratur efter dialog med elever, personal och skolledning. I nära samverkan skapar vi tillsammans en verksamhet dit alla elever vill komma.
Ett av skolbibliotekariens viktigaste uppdrag är att arbeta läsfrämjande. Vår tids textvärld är komplex och läsning sker utanför boksidorna, i form av berättelser av ljud, bild, film och spel. Med din spetskompetens skapar du ett lustfyllt förhållningssätt till läsning.
Du kommer att bli en självklar del av den pedagogiska verksamheten på skolan. Du kompletterar läraren i klassrummet för att stärka elevernas läsförmåga, språkutveckling, informationssökning och källkritiska förmågor.
Därutöver stödjer du elever i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd genom att ansvara för administration av Inläsningstjänst och Legimus. Du behöver också dela med av din kompetens inom medie- och informationsteknik.
Kvalifikationer
Du är en utbildad och erfaren skolbibliotekarie. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att starta skolbibliotek. Som person är du engagerad, flexibel, lösningsinriktad och kommunikativ. Du tycker om att arbeta med barn och ungdomar och involverar dem på kreativa sätt i biblioteksverksamheten. Du har kunskaper om barns läs- och språkutveckling.
Det är nödvändigt att du kan arbeta självständigt, men lika nödvändigt att du samverkar med all personal. Du tar gärna initiativ.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
För ytterligare önskvärda erfarenheter, förmågor och personliga egenskaper – se stadens rekryteringsprocess.
Övrigt
I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och 30 gymnasieskolor med olika inriktningar.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.