OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En spännande roll i en utmanande bransch där spetskompetens i Excel och ett enormt driv efterfrågas!
Start: När rätt kandidat finner sig tillgänglig
Plats: Malmö
Anställningsform: Heltid - Tillsvidareanställning
Vår kund
Vi på Delta har nu äran att hjälpa vår kund att hitta en ny stjärna till deras Anbudteam. Branschen står nu inför stora förändringar som även innebär stora möjligheter. Hållbar energi, AI och annan teknisk innovation innebär att kunden står inför utmaningar. Stora upphandlingar finns inom nära horisont och vår kund kommer vara med och vinna anbud på storleken 50 miljoner - 1 miljard plus. Därför finns möjligheten för dig som tidigare arbetat som exempel Business Controller, Pricing Analyst eller Business Analyst att komma till ett miljardföretag med höga ambitioner.
Du ansluter till ett team som presterar högt, som värdesätter öppen och rak kommunikation där alla fokuserar på sina uppgifter. Dina insatser kommer att synas och oavsett resultat kommer varje milstolpe att firas tillsammans!
Vår kund erbjuder en långsiktig relation, med utvecklingsmöjligheter i rollen såväl som inom företaget. Du kommer ha internationella kontaktytor inom koncernen och ditt arbete kommer synas för den svenska ledningsgruppen såväl som för den internationella koncernledningen. Du kommer få en skräddarsydd onboarding, anpassad efter dina förutsättningar.
Din profil
Idag arbetar du förmodligen som Bid Controller, Business Controller, Pricing Analyst eller liknande. Rollen innebär stort ansvar då anbuden du analyserar kan ha en lång tidshorisont på över 10 år. Du besitter goda kunskaper i Excel för att genomföra korrekta beräkningar och en god risk/sannolikhetsbedömningsförmåga för att säkerställa en träffsäker prissättning baserat på befintliga faktorer. Med ägarskap över kalkylen kommer din analys och uträkningar bygga upp affären från ett finansiellt perspektiv, där du har direkt påverkan på det slutliga priset i kontraktet med kund.
Som verktyg har du avancerade kalkylmallar i Excel som vår kund utvecklat. Mallarna är under kontinuerlig utveckling och du kommer vara en viktig del i att förbättra mallarna samt inkomma med egna förslag på analysvinklar.
Du har kunskaperna som krävs i Powerpoint för att bygga presentationer som korrekt vidareförmedlar informationen till anbudsteamet, ledningsgruppen i Sverige och till koncernledningen.
Vår kund värderar dina erfarenhetsår, men det är ditt mindset och inneboende driv som är av störst vikt. Du motiveras av komplexa utmaningar och att arbeta tillsammans med högpresterande kollegor. Dina kollegor känner sig trygga i din professionalism och du har en välutvecklad kommunikativ förmåga som förstärker en öppen dialog i teamet. Du är van vid stort ansvar i kombination med högt tempo och hanterar detta genom ditt strukturerade arbetssätt.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Utforma relevant finansiellt beslutsunderlag genom att ta emot indata, bygga
finansiella och operationella Excel-modeller, analysera data och bearbeta
stora mängder information
Driva, stötta och följa upp projektdeltagares finansiella bidrag/leveranser enligt
projektplan
Kreativt analysera och ifrågasätta lösningar och beräkningsmetoder för att
bidra till mer konkurrenskraftiga anbud - Vad krävs för att vinna på den svenska
marknaden?
Beräkna risker och kvalitetssäkra de finansiella delarna av anbuden för att skapa
en affärskalkyl som ska ge ett tydligt underlag för beslut om lönsam tillväxt
Planera, förbereda och presentera anbuden direkt mot ledningsgruppen i Sverige
Presentera och förhandla anbudet med kunder
Bidra till strategiska vägval och ta fram beslutsunderlag för att kunna navigera på
marknaden som står inför ett tekniskt skifte
Delta i utvecklings- och förbättringsarbete som rör anbudsprocess,
anbudsdokumentation, mallar och kalkyler
Skallkrav
Högskoleutbildning inom ekonomi
Erfarenhet som Bid Controller, Business Controller, Pricing Analyst, Business
Analyst eller likande roll
Du har en välutvecklad kompetens i Excel
Enormt inneboende driv
Strukturerad, ansvarstagande och kommunikativ
Du ska kunna leverera ditt arbete på engelska i såväl tal som skrift.
Flytande svenska i såväl tal som skrift
Meriterande
Erfarenhet av offentlig upphandling
Låter det intressant?
Tveka inte att skicka in din ansökan via vår hemsida. Då urval och intervjuer sker löpande kan tjänsten tillsättas innan annonsen har löpt ut.
Titta även på andra tjänster som vi har på vår karriärsida!
careers.deltaconsulting.se (https://careers.deltaconsulting.se/)
Vid frågor, kontakta Olle Olsson på olle@deltaconsulting.se eller 070-402 84 22.
Välkommen med din ansökan!
Om Delta Consulting
Vi på Delta Consulting är specialister på ekonomipersonal. Vår vision är att skapa en helt ny standard.
Vi jobbar dagligen med att skapa möten mellan ekonomer och företag där ekonomer jobbar. I vårt arbete hjälper vi våra kandidater att ta nästa steg i karriären samtidigt som vi hjälper våra kunder att hitta rätt person. Vi förmedlar både permanenta anställningar och temporära anställningar i form av uthyrning och interim.
Vår verksamhet styrs av våra tre ledord: noggrannhet, långsiktighet och positiv förändring. Oavsett om du är i början av din karriär eller en erfaren CFO är vi din självklara samarbetspartner när det är dags för en ny utmaning.
Kontaktpersoner på detta företaget
Christoffer Rozenbachs
073-928 59 86
Olle Olsson