Bid Manager för Corporate, våra stora kedjekunder

Arbetsbeskrivning

Vi på Menigo tror att den goda måltiden har kraften att bygga broar mellan människor och skapa hälsa och tillväxt i samhället. För att göra det möjligt behöver vi medarbetare som arbetar tillsammans, har en bredd i erfarenheter, kunskap och bakgrund och delar vår passion för mat. Nu bygger vi för framtiden - och du kan bli en del av den!
Din roll
Inom Sales & Pricing Operations ser vi till att vår försäljningsorganisation har förutsättningar för att skapa långsiktiga kundrelationer och driva lönsam försäljning. Vi arbetar med prissättning och support, projektledning och analyser i avtals- och anbudsprocesser för våra kunder. Vår avdelning är ny och tillsammans skapar vi rutiner, arbetssätt och en kultur som bygger ett långsiktigt lönsamhetsarbete. Du har en viktig roll i arbetet med att effektivisera, samordna och standardisera prissättningsprocessen. Allt för att förenkla och förbättra för våra kunder.
Som Bid Manager leder, driver och koordinerar du arbetet vid upphandlingar och omförhandlingar för våra kedjekunder i syfte att uppnå affärsmässiga och konkurrenskraftiga anbud och offerter. Du arbetar aktivt med att driva lönsamheten i befintliga kundavtal tillsammans med KAM och säljare. I rollen ingår att matcha sortimentsförfrågningar i linje med satt strategi samt att vara rådgivare och bollplank i sortiments-, pris-och anbudsfrågor. Dessutom analyserar du sortiment, offererade anbud och priser och sammanställer och återkopplar till berörda delar i organisationen.
Du genomför också optimal prissättning för att säkerställa att kunder, avtal, anbud och prospekt når optimal effekt ur ett lönsamhetsperspektiv.
Vad gör du:
Arbeta med anbud, upphandlingar och omförhandlingar gällande sortiment och priser
Ta emot och analysera offertförfrågningar från kund och skapa offertunderlag.
Aktivt följa upp marginalutvecklingen på affären och säkerställa att kundkalkylen efterföljs i samarbete med KAM och säljare
Skicka ut anbudsstödsförfrågningar, sammanställa och förhandla dessa med leverantör.
Arbeta tvärfunktionellt i frågor som rör pris- och sortimentsfrågor
Ansvara för DLF-prisjusteringar och säkerställa att prisaviseringsarbetet på ett optimalt och taktiskt ger bäst effekt samtliga försäljningssegment

Vem är du:
Du är driven, fattar beslut och kan initiera och genomföra förändringar
Du har kunskap inom lönsamhets- och prissättningsfrågor och har erfarenhet i att utveckla lönsamma affärer
Du har analytisk förmåga och kan omvandla din analys till rekommendationer och beslutsunderlag
Du är en god kommunikatör och har lätt för att skapa relationer och nätverk
Du är strukturerad i ditt arbetssätt och kan leda en arbetsprocess eller projekt när det behövs
Du har stora vana från och avancerad kunskap i excel

Din personlighet, motivation och vilja att ständigt förbättra värderar vi högt. Vi strävar efter att vara den bästa, mest personliga samarbetspartnern för våra kunder. Vill du vara en del av vår utvecklingsresa och arbeta för att förenkla våra kunders vardag? Välkommen till oss!
För måltiden är livsviktig för våra kunder, för deras gäster och för oss på Menigo.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sofia huhta

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Menigo
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 januari 2022
  • Ansök senast: 11 februari 2022

Besöksadress

Arenavägen 61 Johanneshov
None

Postadress

12177
0180, 12177

Liknande jobb


18 september 2024

18 september 2024

18 september 2024

12 september 2024