Bid Specialist

Bid Specialist

Arbetsbeskrivning

Aimpoint AB är det företag som skapade och utvecklade rödpunktsiktet, vilket vi idag är världsledande leverantör av. Aimpoints sikten används på den civila jakt- och skyttemarknaden samt av polis och militär. Företaget har 250 anställda och omsätter ca: 750 MSEK, varav mer än 90 % på export. Försäljningen i USA sker via vårt amerikanska dotterbolag, Aimpoint Inc.
Vårt huvudkontor ligger i Malmö och produktionsenheter finns i Malmö och Gällivare.
Aimpoint är ett företag inom Sandberg Development-koncernen. För mer information om företaget, besök gärna www.aimpoint.se


Bid Specialist
Bid Specialist – Specialistresurs till Sales & Marketing.


Som Bid Specialist ingår du i Sales & Marketing som består av 25 härliga kollegor.
Du är en tekniskt och socialt kompetent person med ett stort intresse för teknik och har ett ekonomiskt intresse.


Aimpoint växer och det här är din chans att kliva ombord på en fantastiskt spännande utvecklingsresa!

Om tjänsten
I rollen som Bid Specialist har du en central roll i företaget med ansvar för alla våra svar på förfrågningar och offerter. Du kommer att driva på både internt och externt för att säkerställa att vi svarar på våra kunders förfrågningar korrekt och i tid. Kunderna är allt från enskilda privatpersoner till myndigheter.
Du fungerar som vår interna specialist inom ditt område. Arbetsuppgifterna innebär i huvudsak att stödja framtagandet av offertdokumentation och underliggande kalkyler. Även administration och framtagande av avtalsdokument, kostnadsinformation och kontroll av ej produktspecifika kostnader till så väl interna som externa kunder ingår i arbetsuppgifterna. Du förväntas kunna fördela ut uppgifter till och följa upp med andra inom företaget med spetskompetens där det behövs. När vi får en större order förbereder du företaget på vad vi behöver göra för att uppfylla kraven som ställs. Eftersom du är specialisten inom ditt område ingår det även verksamhetsutveckling och förbättringsarbete i din roll.
I din roll ingår tät kontakt med våra säljare och kunder. Eftersom företaget verkar i en internationell miljö sker mycket av vår kommunikation på engelska. Det finns ett stort värde i att du involveras i ett tidigt skede i mötet med våra kunder, vilket innebär uppskattningsvis 20-30 resdagar/år.

Krav:
Då vi bla. tillverkar och levererar produkter till polis och militär, söker dig som har erfarenhet av liknande roller där du känner till och kan de branschspecifika krav och standards som skall efterlevas och tillämpas, vi tror att du kan vara verksam i en liknande roll, du kanske arbetar mot samma kundsegment, eller att du arbetar som inköpare i en statlig myndighet med nära koppling till vår bransch.
Vidare tror vi att du har stor teknisk förståelse, då största delen av kravmassan oftast är tekniska krav. Samtidigt behöver du ha förståelse för ekonomiska och juridiska aspekter.


Saknar du utmaningen och känner att du inte ges möjlighet att bidra till din fulla potential eller upplever att du inte kan påverka ditt arbetssätt då kan du vara den vi söker.
Eftersom en stor del av din roll är beroende av andra människor krävs det att du är en god och strukturerad kommunikatör. Som person behöver du även vara strukturerad och gilla att organisera, eftersom förfrågningar från våra kunder ofta är komplexa och svåra att överblicka. Då krävs det att du kan bryta ner problem och frågeställningar så att de blir hanterbara.


Det är en stor fördel om du har erfarenhet av polis eller militär vapenhantering. Även intresse av jakt och jägarexamen är en fördel.
Utöver ovan skall du även:
· Teknisk utbildning motsvarande högskoleingenjör eller erfarenhet som gett liknande kunskaper.
· Ha erfarenhet av myndighetsupphandling
· God ekonomisk kunskap.
· Mycket goda kunskaper i Excel och stor förståelse från affärssystem, gärna Jeeves.
· Hög teknisk förståelse.
· B-körkort.


Samt skall vara flytande i svenska och engelska, både i tal och skrift, övriga språk är meriterande.


Övriga egenskaper vi värdesätter är förmåga att arbeta självständigt och i grupp, initiativförmåga och engagemang. Att ha förmågan att arbeta kreativt, analytiskt och strukturerat i problemlösande miljö ser vi som en självklarhet för rollen.

Precis som vi, gillar du att ha roligt på jobbet och ser mötet med andra människor som både utmanande och stimulerande där samarbetet med kollegor och kunder är en naturlig del av arbetet.
Så söker du tjänsten.
Du ansöker till tjänsten genom att sända personligt brev och CV till: jobb@aimpoint.com
Har du frågor eller är intresserad av att veta mer är du välkommen att kontakta:
Senior Recruiting Specialist
Joacim Larsson 0709-792757


Då vi arbetar med löpande urval önskar vi ha din ansökan så snart som möjligt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Agneta Martinsson
040-6718349

Sammanfattning

  • Arbetsplats: AIMPOINT AKTIEBOLAG MALMÖ
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 december 2020
  • Ansök senast: 21 januari 2021

Besöksadress

JÄGERSHILLGATAN 15
MALMÖ

Postadress

JÄGERSHILLGATAN 15
MALMÖ, 21375

Liknande jobb


Offertingenjör

Offertingenjör

17 december 2024

6 december 2024